globe                   
                            
Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Omhoog

Algemene tips

Tips over landen

Uitstapjes

Tips bij een ongeval

Tips bij inbraak




                                                                                      Tips bij een ongeval

Gezien onze slechte ervaringen na ons ongeval (30 juli 2002 in Frankrijk) met de ANWB, willen we iedereen wat tips mee geven, die nuttig kunnen zijn tijdens een ongeval op reis. Het is niet de bedoeling dat u ervan uit moet gaan dat u een ongeluk krijgt, maar als het gebeurt, is het fijn om te weten wat u moet doen.

  • Wat moet u meenemen op reis:

    • Uiteraard uw ANWB Internationale Reis en Kredietbrief (IRK).

    • Niet alleen polisnummers maar ook kopieën van de polissen en de voorwaarden / vergoedingen van uw verzekeringen. (reisverzekering en kampeerautoverzekering)

    • Gegevens wie u moet benaderen in geval van een ongeval en dergelijke.

    • Het heel handig om in het bezit te zijn van een creditcard (visa), zodat je alle extra kosten, kunt opvangen.

    • Neem een mobiele telefoon mee, die op te waarderen is in het buitenland (en de gegevens hoe dit moet).  

  • Verzekeringen:

    • De meeste reisverzekeringen en ook de IRK dekken geen vervangend vervoer als de auto ouder is dan 8 jaar. Dit is al heel snel het geval met een camper. 

    • Met een aanhangersupplement van uw IRK heeft u recht op vervangend verblijf (hotel) voor € 50 per persoon per nacht. 

    • Bij Unigarant (wij hebben deze verzekering via de NKC lopen) heeft u recht op een vervangende camper in geval van een ongeluk of bij diefstal van uw camper. 

    • Bij veel reisverzekeringen heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor maaltijden. Bij onze verzekering moet je 10% van de rekeningen zelf betalen en de rest krijg je terug. Dit, omdat je anders ook kosten hebt.

    • Telefoonkosten om de Alarmcentrale of andere hulpdiensten te bellen worden vergoedt door de reisverzekering. Ook andere telefoontjes kunnen worden vergoedt, maar hiervoor staat een maximum bedrag.

  • Wat moet u doen direct na het ongeval:

    • Regel ter plaatse alle papierzaken met de tegenpartij. Een Europees schade formulier doet wonderen en als er geen persoonlijk letsel is, komt de politie niet meer ter plaatse.

    • Maak zo mogelijk foto's van het ongeluk.

    • Schrijf namen van evt. getuigen op.

    • Zorg dat u wordt afgesleept door een door de ANWB erkent bedrijf.

    • Laat nooit de originele autopapieren achter bij het voertuig. Er kunnen kopieën gemaakt worden.

  • Waar moet u aan denken als u de ANWB inschakelt:

    • U moet zorgen dat de mobiele telefoon waar u mee belt, genoeg beltegoed heeft, want het duurt heel lang voordat je eindelijk uit de wachtstand (met vreselijke muziek) bent doorverbonden met één van de medewerkers en dan bent u door uw beltegoed heen. (€25 is zo op!)

    • Als u een medewerker van het desbetreffende steunpunt aan de lijn heeft, verwacht daar niet te veel van, want de meesten van hen (60 van de 80 in Lyon)  werken 3 maanden bij de ANWB en weten alleen routinezaken. Soms is het zelfs nodig om uit te leggen wat het verschil is tussen een camper en een auto en moet je er bij vertellen dat je niet meer op een camping zit, omdat ook je kampeermiddel bij de garage staat.

    • Vertel duidelijk dat het om een kampeerautoverzekering gaat en dat ze dus niet bij de gewone autoverzekeringen moeten kijken, omdat deze daar niet te vinden is.

    • Fax zo snel mogelijk, bij de garage, in het hotel of op een postkantoor de gegevens van je verzekering en de voorwaarden die voor u belangrijk zijn door. Vooral als u recht heeft op een vervangende camper, omdat het bij de ANWB niet bekend is dat dat tot de mogelijkheden behoord. Ook als de ANWB aan zijn reisbureau de opdracht geeft om een camper voor u te gaan huren, moeten ze daar weer duidelijk bij vermelden dat u daar werkelijk recht op heeft, anders gaat het reisbureau dit weer checken en gaat er weer een hele dag verloren.

    • Schakel uw tussenpersoon (verzekeringsagent) in om een vervangende camper te regelen. Als u op de ANWB moet wachten duurt dit namelijk veel te lang. Ook dit zou wel eens iets langer kunnen duren en dan is het wellicht zinvol om zelf rechtstreeks uw camperdealer te benaderen om een vervangende camper voor u te regelen. Geef hierbij het dossiernummer van de ANWB door, zodat alles op goede wijze en met toestemming van de ANWB afgehandeld kan worden.

  • Waar moet u op letten als u naar een hotel wordt gebracht:

    • Vraag of er iets in het desbetreffende dorp te beleven valt en of er winkels zijn. Het kan zijn dat u er een aantal dagen vastzit en dan is het wel prettig dat de muren niet op u af komen zoals bij ons het geval was. U zit tenslotte zonder vervoer en na die tijd nog ergens anders heen gaan valt niet mee.

    • Neem kleding en andere zaken mee (waterkoker, cup-a-soup, thee, mes), zodat je niet van een hotel alleen afhankelijk bent.

  • Ook wil ik u erop wijzen dat, ook al heeft uw camper schade, het is en blijft nog uw camper. Zorg dat de wc leeg komt, leeg de vuil en schoonwatertank. Het duurt even voordat  uw camper in Nederland is en dan gaat het anders wel heel erg stinken. Vooral als u verder op vakantie gaat, gaat het zeker een poos duren, dus denk hier bijtijds aan.

  • Laat uw camper niet naar een garage brengen. Deze weet niet wat de waarde is van de opbouw en dan zit de kans erin dat u heel weinig voor uw camper terug krijgt. Het beste is om een adres van een camper herstelbedrijf te noemen, zodat er goed wordt gekeken naar wat nog waarde heeft. Wij zijn uiteindelijk terecht gekomen bij van Engelen in Tiel. Wanneer de camper niet direct bij zo'n soort bedrijf wordt afgeleverd, en later nog heen moet worden gebracht, zijn de kosten voor uw eigen rekening.