globe

Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Kerst

NederlandDuitsland                                        Juniweek

Zaterdag 25 juni 2016:
We vertrekken niet al te laat. We gaan eerst langs Kring van Dorth, waar we iets bij een connexie van Rex langs moeten brengen. Het is wel even zoeken voor we de Baron en Saschastraat vinden waar we moeten zijn. Als we aankomen parkeren we langs het smalle straatje, midden voor de inrit, zodat er nog een auto langs kan. Sascha is vervolgens onder de indruk van de grote Leonsberger die daar aanwezig is. Ze rent door de tuin en elke keer als Baron bij haar in de buurt komt zorgt ze dat ze weer weg is. Wij krijgen een kop koffie en met een lekker stuk gebak bij. Kring van Dorth is een kern in de gemeente Lochem. Er is een kasteeltje en het is een hele rustige omgeving. Wij rijden rond 12 uur weer verder naar het noorden. In de buurt van Ommen nemen we een parkeerplaats waar we lunchen. Daarna gaan we weer verder via Assen, naar Norg. Onderweg regent het een beetje en in de buurt van Assen is het wat drukker met motorrijders, die morgen naar de ZonnehofTT gaan. Ook is het kampeerterrein naast het TT-cirquit druk bezet. Onderweg komen we in Assen langs een winkelcentrum, waar we nog aardappels halen, omdat we die vergeten zijn. In Norg gaan we op boscamping Langeloerduinen gaan staan. Het is ondertussen droog geworden. Nadat we wat gedronken hebben pakken we de fiets. Sascha loopt mee aan de springer naast de fiets. Dat heb ik gisteren al met haar geoefend en ze doet het uitstekend. We komen door het dorp en fietsen verder het bos in. We gaan het eerste bospad links om te kijken of Zonnehof, het eerste zomerhuisje wat mijn ouders hebben gehad er nog staat. Vooraan het weggetje staat de naam wel vermeld en als we het volgende weggetje rechts nemen komen we inderdaad bij een huisje wat op de onze lijkt. Ik heb het idee dat het huisje aardig in de originele staat verkeerd, maar dat het zou ook kunnen dat het al renoveerd is. Daarna fietsen we weer terug naar de hoofdweg en rijden een eindje door op het fietspad naar het weggetje, dat nog steeds Triolaan heet, naar het huisje van mijn grootouders. Trio is zo genoemd, omdat mijn grootouders 3 jongens hadden. Het huisje was eerst erg klein en er is later een stuk aangebouwd en het dak is toen opgetrokken. Later hebben mijn ouders het geerfd en wij hebben er vaak vertoefd. Als we aan het eind van het laantje komen staat er wel een huis, maar dat is al lang niet dieren bij het circusmeer het originele huis. Als we daarna doorfietsen naar het achtergelegen gebied, waar vroeger de zandvlakte was is dat er niet meer. Het is nu dichtgegroeid, maar er is nog wel iets van een kuil te zien waar vroeger ongeveer het midden van de vlakte was. We fietsen verder naar de weg en rijden daarna nog een klein eindje verder om te kijken of de vluchtheuvel er nog is. Vroeger was dit een restaurant met speeltuin en dierentuintje. Nu is er alleen het ingangsgebouw met een hoop zooi erachter van over. We fietsen daarna weer terug naar het dorp, waar we nog een paar boodschappen doen bij de supermarkt. We komen hierdoor langs circus Rens, waar een olifant en meerdere kamelen buiten naast de circustent staan. Wij dachten dat die dieren niet meer in het circus geruikt mogen worden, maar ze staan hier wel. fietsen we weer terug naar de camping en koken eten. Sascha ligt lekker te slapen na alle beweging, die ze vandaag heeft gehad. Het is ondertussen weer gaan regenen, dus we hebben net geluk gehad vanmiddag. We kijken nog een film en gaan daarna naar bed.

Zondag 26 juni:
We staan niet al te laat op. Nadat we gedouched hebben ontbijten we en daarna rijden we naar tante Hillie die hier in Norg woont. Als we bij haar huis aankomen staat ze al buiten voordat wij de camper goed hebben geparkeerd. Ze vindt het heel erg leuk dat we langs komen. Met haar 90 jaar is ze nog erg kwiek. Ze vertelt ons over haar toch nog erg drukke leven en ook verhalen van vroeger komen langs. Zij vindt het ook geen probleem dat wij Sascha bij ons hebben en ze vertelt over hun hond die 19 jaar is geworden. Net voor 12 uur rijden we weer weg met klimwand bij Kardingeeen verse krop sla uit de tuin rijker. Vanmiddag moet tante Hillie met haar zussen op visite bij haar jarige broer. Wij rijden door naar Roden, waar vlooienmarkt en braderie is. Als we daar aankomen is de parkeerplaats aardig leeg. Dit komt omdat er een behoorlijke regenbui is geweest en veel mensen daardoor zijn vertrokken. Later op de dag horen we dag zelfs de TT door die bui is stopgelegd, zo erg was die. Wij hebben alleen maar wat spatjes gehad en hebben die erge bui gemist. Daarna rijden we door naar Groningen, waar we op de camperplaats bij sportpark Kardinge gaan staan. Hier is van alles te doen, er is een zwembad, een skibaan, een golfbaan en een recreatieplas en de hoogste hoogdte klimmuur van op de berg Europa is van 37 meter. Wij lopen de berg op, waar een fietscrossbaan is. Bovenop het bergje staat een uitkijktoren, waarvanaf je over de stad kunt kijken. Het zonnetje is er ook nu weer bij en we zitten ook nog buiten voor de camper. Na het eten zitten we binnen en gaan ook vandaag niet al te laat naar bed.

Maandag 27 juni:
We rijden vanmorgen naar Paddepoel, waar tante Ans en oom Jan wonen. Ook in de stad Groningendie brengen we een bezoekje. Zonder rpoblemen vinden we hun flat. We komen voor het Hunzerheem langs waar mijn opa vroeger heeft gewoond. Toen was het een bejaardentehuis, nu wonen er studenten en heet het Utopia, zoals oom Jan verteld. Na de koffie vragen we waar we het beste kunnen parkeren als we het centrum in willen. We kunnen dan het beste onze camper gewoon voor hun deur laten staan en vanaf hier fietsen. Je hoeft dan alleen recht door en komt dan vanzelf in de Ebbingestraat. Vroeger kwamen wij ook altijd van deze kant de stad in, dus ik weet hier de weg wel. In een zijstraat van de Ebbingestraat, de Violenstraat, heb ik vroeger gewoond, boven Garage Vrucht, die van mijn opa en oma was. Zowel mijn opa en oma als wij woonden toen boven de garage. Er was voor ons een tweede huis boven de garage gebouwd, waar later mijn oom Harrie woonde. Mijn opa en oma woonden daar al toen mijn vader nog klein was. We fietsen door en komen op de grote markt, waar ook de Martinitoren is. Sascha loopt weer goed langs de fiets aan de springer. Als we de fiets parkeren lopen we over de grote markt naar de Herestraat, welbekend van het Monopoliespel, net zoals de grote markt. Als we weer terug komen uit de Herestraat lopen we links nog over het A-kerkhof, waar de A-kerk staat.  Ook dit is een straat van Monopolie. Als we weer bij de fietsen komen begint het te regenen. Op de terugweg worden we aardig nat. Ook onze poncho's kunnen ons niet droog houden. We nemen nog even afscheid bij Oom Jan en tanta Ans en rijden door naar Leer. Onderwandelen in Emdenweg begint het nog even heel hard te regenen. In Leer nemen we de camperplaats midden in de plaats. Als we even staan is het helemaal droog en komt het zonnetje er zelfs weer bij. Na het eten staat de plaats behoorlijk vol met campers. Wij genieten van een rustige avond.

Dinsdag 28 juni:
Na het ontbijt lopen we het centrum van Leer door. Het is zoals we ons herinneren van de vorige keer dat we hier waren een hele lange straat met allerlei winkels. Bij veel winkels zijn er aanbiedingen. Na het winkelen, rijden we verder en doen eerst de Lidlaan, om boodschappen te doen. Daarna rijden we verder naar Emden, waar we aan de binnenhaven op de camperplaats gaan staan. We vinden nog een plaatsje vooraan aan het water. Het zonnetje schijnt vandaag lekker en we pakken de fiets om bij oom Johan en tante Normi op visite te gaan. Oom Johan had al verteld dat tante Normi behoorlijk achteruit was gegaan doordat ze Parkingson heeft, maar we hadden niet verwacht dat ze in een rolstoel zou zitten en bijna niks meer zelf kan doen. Tante Normi vraagt gelijk waar we de kleine hebben. Ze had gedacht dat Gea met de kleine bij ons zou zijn. Helaas vertellen we dat Gea moet werken en dus niet bij ons is. We drinken thee en babbelen gezellig. Oom Johan laat ons het fotoalbum zien wat ze van Kirsten hebben gekregen. Rond half 5 fietsen we weer terug en lopen nog even door het centrum, voordat we naar de camper terug gaan. Na het eten lopen we even langs het water. Het is nog steeds mooi weer. Daarna zoeken we een camperplaats waar we morgen naar toe willen gaan, we kijken nog een film en we gaan naar bed.

Woensdag 29 juni:Sascha ziet eendjes
Na het ontbijt lozen we onze wc en rijden weer naar het zuiden. Bij Leer verlaten we de snelweg en dan rijden we eerst naar Papenburg, waar we een stop maken. Dit is een leuk plaatsje, waar verscheidene oude boten in tussen de bruggen in vaart liggen. Als we de borden met foto's bekijken denken we dat hier de eendjesvroeger een werf is geweest, waar veel boten zijn gemaakt op gerepareerd. Sascha ziet een eend met jongen in de vaart zwemmen en wil eigenlijk het liefst het water in. Ze staat al met haar poten door het hek heen. We doenweer terug na het fietsen (lopen) boodschappen bij de Lidl en lunchen voordat we weer verder rijden. Daarna komen we langs Meppen en nemen in Lingen de camperplaats bij het stadion en het zwembad. We hebben hier al een keer eerder gestaan, ongeveer 2 en een half jaar geleden met Joop en Marie. De camperplaats is nu bijna leeg en we staan vooraan, waar stenen zijn en de grond droog is. Vannacht en vanmorgen heeft het nog geregend, maar nu is het droog. Nadat we thee hebben gedronken pakken we de fiets en fietsen we naar het centrum. Er zijn hier best veel winkels en na helemaal rond te hebben gelopen, fietsen we weer terug naar de camper. Gelukkig is het de hele middag droog gebleven en de zon is er zelfs bij gekomen. We hebben echt geluk met het weer. Na brug met bloemen in Rheinehet eten lezen we nog wat voordat we tv gaan kijken.

Donderdag 30 juni:
Nadat we wakker zijn geworden, eten we de broodjes op, die Rex bij de bakker heeft gehaald. Het eerste stuk rijden we langs de Ems, waar heel veel bootjes liggen, naar Rheine, waar we de stad in gaan. Bij het Hallenbad kunnen we goed parkeren en vandaar uit lopen we naar het centrum, wat maar 800 meter is. Er is markt en er zijn winkeltjes. Verder zijn ze veel aan het bouwen en zijn er kerk van buiteneen aantal straten opgebroken. Er is een brug met mooie bloemen in het centrum en zo komen we nog dichter bij onze parkeerplaats en zijn zo weer bij de camper. Nadat we hebben kerk van binnengeluncht, rijden we binnendoor weer verder naar Ahaus, waar een camperplaats is direct in het centrum. Ook hier zijn leuke winkels en er is een kerk met een oude toren, maar een heel modern schip van de kerk. Van buiten lijkt het een beetje raar, maar binnenin de kerk is het best heel apart en mooi. We bekijken verder nog het Slot en daarna gaan we weer naar de camperplaats. Na het eten vult Rex het water bij, zodat we genoeg hebben voor de rest van de week. We kijken lezen en breien nog wat en kijken tv tot we naar bed gaan.

WeselVrijdag 1 juli:
Ook hier kunnen we broodjes halen bij de bakker om de hoek. Na het ontbijt rijden we weg. Vandaag gaat de reis naar Wesel, waar we Els en Loek treffen. Wij rijden binnendoor over Stadtlohn en Raesfeld over weg 70 naar het zuiden. Net na half 12 zijn wij in Wesel op de camperplaats. Els en Loek komen net na 12 uur. Na de lunch lopen we stad in. Het is ongeveer anderhalf kilometer lopen. In de stad is het gezellig druk. We hebben geluk met het weer. Overal in Wesel staan ezels met verschillende beschilderingen. Het zonnetje komt er nog bij en als we weer terug zijn dan zitten we lekker buiten zitten. Na het eten, wat we buiten doen, wassen de mannen af en daarna zitten ze nog even buiten. We lopen nog even weer terug naar de kersenbomen en plukken nog wat kersen. Ze zijn wel klein, maar ze zijn wel lekker. Daarna gaan we binnen tv kijken.

Zaterdag 2 juli:
Nadat we wakker zijn geworden, komt de bakker langs op de camperplaats. We ontbijten, drinken koffie, lozen en rijden verder naar Rees, waar vandaag toren in Reesmarkt is. Onderweg doen we boodschappen bij de Lidl en we zijn voor half 12 in Rees op de camperplaats. We lopen vervolgens eerst het plaatsje in, omdat de winkels vanmiddag dicht zijn en de markt zal ook niet al te lang duren schatten we in. In Rees staan overal beelden van alledaagse mensen, (gemaakt door Christel Lechner), wat een heel leuk effect heeft. Deze tentoonstelling is maar tijdelijk van 24 april tot 28 augustus (verlengt door het grote succes). We shoppen nog in een hele leuke boutique, waar alles nu voor de halve prijs weg gaat. Nadat we weer terug zijn op de camperplaats lunchen we eerst en daarna nemen we even onze rust. Ondertussen is er een regenbui langs geweest, maar daarna schijnt de zon weer. Tegen half 5 maken we een wandeling naar de Rheinpromenade. Ook hier zien we weer menig beeld staan. In het centrum zijn ondertussen een aantal fanfareorkestjes. Als we weer door het centrum terug lopen dan begint het te regenen, net voordat we wandelen in Reesweer bij de camperplaats terug zijn. Tegenwoordig schijnt het niet meer gewoon te kunnen regenen, het gaat altijd met bakken tegelijk. Daarna schijnt het zonnetje alweer. Na het eten kunnen we dan ook gewoon buiten afwassen. We kijken nog tv voordat we naar bed gaan.

Zondag 3 juli:
Onze week zit er alweer op. Vandaag gaan we weer naar huis en morgen moet er weer gewerkt worden. Nadat we hebben ontbeten lopen we nog een keer langs de Rheinpromenade en na de lunch rijden we aan, zodat we thuis ook nog genoeg tijd hebben om alles netjes op te ruimen en schoon te maken.

Een aantal beelden die in Rees te zien zijn/waren in de periode 24 april - 28 augustus 2016:

douchen  parosol

polonaise op de markt  wasvrouwen

zittende vrouw  zwemmers

mannen op het dak  fotogroep

man met verrekijker vrouw met hondje kijkende man