globe

Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Kerst

Belgie                              KerstVelbert

23 december 2016:
We rijden rond half 10 weg en nemen de snelweg richting Dusseldorf. Bij Mullheim an der Ruhr verlaten we de snelweg. Hier moeten we via de Hymer-dealer, waar we een nieuwe wasbak voor in onze camper hebben besteld. Vandaaruit rijden we verder via B-wegen. In deze omgeving is het behoorlijk heuvelachtig. Onderweg komen we een Lidl tegen, waarvoor een kippetjes kraam staat. We eten een lekker gegrilt kippetje op en vervolgen onze weg. In Velbert parkeren we de auto en lopen door de leuke winkelstraat. Vandaaruit begeven we ons naar Waldhotel Eskeshof in Wuppertal. Het ligt aan de rand van de stad en aan de eind van een woonwijk. Er is een zwembad met sauna. Voordat het donker wordt lopen wij een rondje met de hond. Daarna kijken we nog tv tot we kunnen eten. We laten SaschaKerstmarkt in Wuppertal op de kamer, maar ze begint toch weer te blaffen en we krijgen te horen dat er mensen last van hebben. Rex haalt Sascha op en ze ligt daarna rustig onder onze tafel. Na het eten kijken we rustog tv op onze kamer, tot we naar bed gaan.

24 december:
Rond half 9 staan we op,Kerst in Wuppertal douchen en gaan naar de eetzaal, waar we ontbijten. Daarna rijden we naar het centrum, waar we nog even van de gelegenheid gebruik willen maken om te winkelen. De komende dagen zijn de winkels gesloten en nu lopen we nog lekker beeld Mina Knallenfallsrond bij de Alte Markt. De kerstmarkt is ook nog grotendeels open en er lopen ook 2 zwaarbewapende politieagenten rond, vanwege de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn een paar dagen geleden. Overal is het behoorlijk druk. We komen langs het standbeeld van Mina Knallenfalls, een figuur uit de gelijknamige roman van Otto Hausmans. Als voorbeeld voor Mina heeft hij zijn grootmoeder genomen, die echter niet in zulke erbarmelijke omstandigheden verkeerde als Mina. Mina was een van de dertien kinderen van een armoedig gezin, waarvan de vader werkeloos was en aan de drank verslaafd. Al zweeftreinvroeg moest Mina meewerken om de familie te onderhouden. Mina ging vrij vroeg trouwen en daarna verging het haar niet veel beter, Ze kreeg veel kinderen en haar man was werkloos en raakte ook aan de drank. We zien de zweeftrein al aan de rails hangen en ook komen we een bijzondere klok tegen. Als deze klok de tijd aangeeft komen Mina en Pater Held, die ook een standbeeld hebben in de stad tevoorschijn. Als we weer terug zijn klokin het hotel kijken we eerst tv en na 4 uur ga ik een half uurtje zwemmen in het zwembad. Er is nog een moeder met 2 kindjes en er zijn nog een aantal mensen in de sauna. Als ik weer terug ben gaan we naar de stad, waar we een heerlijke maaltijd ophalen. Daarna kijken we nog Klok met Mina en Patertv en gaan rond een uur of 11 slapen.

25 december, eerste Kerstdag:
Het weer is niet echt heel erg mooi vandaag. Het miezert en na het ontbijt blijven we eerst nog even op onze kamer. Rond 11 uur vertrekken we. We maken een rondrit langs Wulfrat, Mettman en dan naar Solingen, waar we door het centrum lopen. Er zijn best een behoorlijk aantal winkels, maar het is niet echt een gezellig centrum. Er rijden hier trolleybussen net als in Arnhem. Daarna rijden we door naar Remscheid, waar we met nieuwjaar 2013-2014 al eens geweest zijn. We lopen door de winkelstraat en constateren dat er heel veel panden leeg staan. Verder is "het Schweintje", waar we toen op oudejaarsdag hebben gegeten ook verdwenen. Alleen het bord aan de winkelruit hangt er nog. Ook failliet of in ieder geval verdwenen, terwijl het er toen nog zo druk was. We eten onderaan in het gezellige restaurant, waar we aan de bar kunnen zitten. Verder is het er helemaal vol geboekt. Na het eten rijden we weer terug naar Wuppertal naar ons hotel. Ik ga tegen half 5 weer zwemmen en Rex blijft bij Sascha. We proberen wel hoe ze reageert door samen de kamer uit te gaan.Ze moet er toch aan wennen dat ze niet moet blaffen als wij even weg zijn. Ze is al langer stil, maar toch nog aardig onrustig. Thuis in haar vertrouwde omgeving en in het vaste ritme doet ze het erg goed, maar hier is het toch een ander verhaal. Nadat ik uitgezwommen ben eten we een broodje en daarna kijken we tv tot we naar bed gaan. De nieuwe Winnetou en Old Shatterhand zijn er op en dinsdag komt het volgende deel. Leuk om te zien. Als we naar bed gaan regent het.

Schloss Burg26 december, tweede Kerstdag:
Vandaag regent het. Een heleboel mensen vertrekken vandaag weer. Wij rijden een ronde door de omgeving. Op de kaart die we bij de receptie hebben gekregen staan allemaal camperplaatsen, maar op de route is er maar een te vinden en deze is ook nog eens erg afgelegen. Wel kun je vanaf daar naar de spoorbrug lopen, waaronder een riviertje met een fietspad doorloopt. Deze camperplaats ligt aan de weg tussen Solingen en Remscheid, bij Brückenpark Müngsten. Dit is met zijn 170 meter de hoogste stalen Duitse bogen spoorbrug, die 1897 is ingewijdt als Kaiser-Wilhelm-Brücke.  Een eindje verder naar het zuiden komen we langs Schloss Burg an der Wupper. Dit is een gereconstueerd slot uit de 19e eeuw. Onderweg komen we een restaurant tegen, waar we beslstuwuiten te eten. Daarna lopen we nog over de stuwdam en dan rijden we weer door naar Lennep. In Lennep lopen we een rondje door het historische centrum. Er zijn allemaal grijze leistenen huize met groene luiken naast de ramen. De 116 huizen in de stadskern vallen onder monumentenzorg.Lennep Ze zijn na de grote stadsbrand van 1746 gebouwd in de Bergische Barokstijl. Het geeft het plaatsje een geheel eigen uitstraling. Als we terug komen in het hotel drinken we thee. Net na half 5 ga ik weer lekker gebruik maken van het zwembad. Het is nu helemaal rustig. Er zijn maar 3 andere mensen. Weer in de kamer eten we fruit en een broodje en kijken tv. Ik zoek uit waar we morgen het beste kunnen parkeren en de swebebahn kunnen nemen. Dan kunnen we Wuppertal verder verkennen.

27 december:
Na het ontbijt gaan we met de auto naar de Swebebahn. Dit is een monorail, die zweeftrein2over een lengte van 13,3 km door Wuppertal zweeft. Er zijn 20 haltes en de trein is in 1901 officiel in gebruik genomen. Gelukkig is het vandaag droog en de zon laat zich af en toe zien. We parkeren onze auto bij station Zoo, waar je gratis kunt parkeren. Vandaar nemen we de zweeftrein tot aan het andere uiterste station Oberbarmen. De zweefbahn zweeft dit hele stuk over de rivier de Wupper. Op het eindstation stappen we uit en al winkelend lopen we het stuk naar de Alter Markt terug. Dan nemen we weer een stukje de trein en stappen bij de volgende halte weer uit. Het is overvol in de trein en we lopen daarna weer een stukje. Dan nemen we de trein weer. Dit gaat prima, want we hebben een tweepersoons dagkaart gekocht en kunnen de hele dag dus gebruik maken van de treintjes. Middenin het centrum zijn we al eerder geweest en dan nemen we de trein weer verder. Husch Husch Peter HeldHier zien we een standbeeld van Husch Husch Peter Held, een man, die in 1886 in stadsdeel Hecklinghausen is geboren. Hij droeg een afgedragen zwart pak, en had een margarinedoos onder zijn arm, waarin allemaal spulletjes zaten, die hij langs de deuren wilde verkopen. Toen hij echter geen afname meer had raakte hij aan lager wal en zwierf door de stad. Vaak kwam hij met de politie in aanraking en zat meer in de gevangenis dan dat hij op straat was. Hij werd achterna gezeten door kinderen, die Husch Husch riepen en dan gebruikte hij zijn stok om van hen af te komen. In 1953 is hij gestorven. We hebben inmiddels al een aantal koopjes op de kop getikt. We gaan uiteindelijk door naar het andere uiteinde van de spoorbaan. We komen langs station Zoo, waar de auto staat en vandaar slaat de Wupper af en gaat de spoorbaan verder boven de straat. We komen over de autobahn en gaan weer verder tot aan station Vohwinkel. Hier zijn weer allemaal winkeltjes. We drinken koffie met iets erbij en lopen dan langs de winkels tot 2 haltes terug. Vandaar uit gaan we weer met de zweeftrein terug naar station Zoo/Stadion, waar we uitstappen en met de auto terug naar het hotel rijden. Ik ga nog  even zwemmen, want het is nog geen etenstijd. Om kwart voor 6 ben ik weer op de kamer en kleed ik me aan en eten we vervolgens beneden in het hotel. Na het eten kijken we tv en laten we onze voeten bijkomen van het vele Zweeftrein boven de straatwandelen.

28 december:
Vandaag doen we rustig aan. We hebben alles gezien in de omgeving en het weer is vandaag goed. Na het ontbijt genieten we even van de rust op onze kamer. Dan gaan we een stukje lopen in de directe omgeving. Eerst een rondje over het stuk grond voor het hotel en daarna gaan we langs het pad verder naar beneden naar de stad. We komen uit bij de Lidl. Dit is een stuk verder dan zoals je met de auto moet rijden. We doen wat inkopen en lopen daarna door maar het westen, waar we de Aldi tegen komen. Ook hier lopen we even langs de koopjes. Daarna gaan we de berg weer op en lopen via de wijk over de lange route weer terug naar het hotel. Het is al een uur geweest en we pakken de auto en rijden naar station Zoo, waar toch een camperplek moet zijn. Die hebben we gevonden op de website van campercontact. We vinden hem en er Sascha lui in de mandstaat zelfs een camper. Vandaaruit ben je zo bij het zweeftreinstation en kun je dus zo opstappen naar het centrum. rijden vervolgens naar Haan, waar we lekker kippetjes gaan eten. Daarna doen we daar ook nog een paar winkels en het centrum aan. Als we weer bij het hotel komen lopen we nog een ronde met Sascha. Het fijne hier is dat ze lekker los kan lopen en even uit kan razen. Dan gaan we naar boven naar onze kamer, waar we wat drinken. Ik ga nog een half uurtje in het zwembad zwemmen en daarna eten we een broodje. We pakken alvast wat spullen in zodat we morgen niet al te veel werk meer hebben. We kijken nog tv en genieten van onze laatste avond. Net na 12 uur feliciteerd Rex me met mijn verjaardag.

29 december:
Nu ben ik echt jarig, maar vandaag merk ik daar verder niet zoveel van. Morgen komt de visite pas. We ontbijten beneden en brengen de rest van de spullen naar de auto. We betalen de rekening en rijden richting huis. We hebben het goed naar onze zin gehad. Het is een zonnige dag vandaag, maar zodra we de Nederlandse grens passeren zit het helemaal dicht door de mist.  Rond 12 uur zijn we thuis en daarna hebben we nog genoeg tijd om boodschappen voor morgen te doen.