globe
                             Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Omhoog

2015

Weekenden Voorjaar

Madeira

Denemarken

KCK Reunie

Weekenden Najaar

Nederland      Duitsland                                                         Weekenden weg in het najaar

Weekend wijnfeesten in Groesbeek

Vrijdag 25 september 2015:
We vertrekken zodra we kunnen en rijden via de snelweg en het laatste stuk over kleinere wegen naar Groesbeek, waar we een plaatsje op camping de Oude Molen hebben gereserveerd. De wijnfeesten zijn vandaag al begonnen. Wij zetten de camper neer en zorgen dat we kunnen eten en haalt Rex alvast de fietsen van de camper. Na een klein half uurtje zitten we in de camper te eten. Daarna genieten we van een rustige avond en gaan vroeg naar bed.

Zaterdag 26 september:Klaar voor vertrek
Als we opstaan en hebben gedoucht en ontbeten zorgen we dat de spullen die mee moeten naar Place du Tetre waar ik ga staan, op de fietsen gepakt zijn. Tussen 11 en half 1 moet ik me melden aan de Kerkstraat, waar de pagodetenten met de tafels eronder klaar staan. Als we daar aankomen en we een tafel hebben uitgezocht, pakken we de spullen uit en stallen alles uit. Niet alles kon echter in een keer mee en nadat ik ben geïnstalleerd fietst Rex met de kar nop een keer naar de camping terug om de rest te halen. Ondertussen lopen er al mensen langs die al rondkijken of ze iets van hun gading zagen. De zon schijnt heerlijk en we staan op een mooi plaatsje Op de kunstmarktwaarvandaan we het hele terrein kunnen overzien. Naast ons in de tent staat een kunstenares, met een grote hoed op. Zij heeft apart werk, maar zij is bijna de hele tijd met haar vriendin aan de wandel. Op een gegeven moment komt er een muziekgroepje spelen en het is gezellig druk. Veel mensen nemen een kijkje, maar ze kopen helaas niks. Ook onze buurvrouw vraagt of wij misschien iets hebben verkocht en vertelt dat zij nog niks heeft verkocht en dat ze wel dacht dat er niet veel verkocht zou worden. Even verderop staat een mevrouw die aan het portretschilderen is. In een half uurtje heeft ze een schilderij klaar. Voor onze
tent staat iemand de omgeving te schilderen. Zij heeft een heel klein stukje van het uitzicht genomen wat ze aan het vastleggen is. Ik schilder een paddenstoel en daarna ga ik aan de slag met 3 pinguïns die achter elkaar lopen. De burgemeester komt ook langs en ook de wijnkoningin met haar twee dochters zijn aanwezig. Aan het eind van de middag verkoopt onze buurvrouw toch nog 3 van haar werken. Wij pakken al een gedeelte weer in en Rex fietst weer naar de camping om dan gelijk Place du Tetreonze jassen te halen, want het wordt nu, na 5 uur, een stuk frisser. Hij was al een keer terug gefietst om Tommie uit te laten en had al verteld dat de terugweg behoorlijk bergop ging. Het dorp in was het snelst. Groesbeek is best een aardige plaats en het wijnfeest wordt druk bezocht. Om 6 uur pakken we alles weer in en fietsen terug naar de camping. Daar komen we een stel mensen, die bij de Adria groep horen, die bij ons op het veld staan. Zij hebben Rex de hele dag zien komen en gaan met spullen en hadden gezegd dat ze bij ons langs zouden komen. Ze hadden ons echter niet gezien. Wij vertellen waar place du tetre is en zij beloven morgen langs te komen.  Na het eten kijken we nog een film en gaan naar bed.

Zondag 27 september:
Nadat we zijn opgestaan Tweede dagen hebben gedoucht rijden we met de camper naar het dorp. We hebben een plek gevonden waar we als we niet al te laat zijn goed kunnen parkeren en zo hoeven we niet weer zwaar bepakt met de fiets naar de kunstmarkt. Vanaf de parkeerplaats brengen we de spullen met de fietskar lopend naar onze pagodetent, waar we alles uitstallen. De draden hangen er nog, zodat we nu sneller klaar zijn dan gisteren. Ik leg mijn boek met foto's neer en daarbij de optie dat ik een huisdier op doek kan vastleggen. Ik hoop dat dit een paar opdrachten oplevert. Ook breng ik meer structuur in de kunstwerken die ik ophang. Hier krijg ik
van een medestandhouder complimentjes over. Alleen zou ik wat keuzes moeten maken en dus niet teveel werk op moeten hangen. Ook vandaag is het weer prachtig weer en hebben we wat dat betreft al een super dag. Ook nu schilder ik weer 3 schilderijen. Een met paddenstoelen, een met een duinlandschap en een met Wijntonnenraceaapjes in de boomtak voor op een kinderkamer. De mensen van de camping uit de tweede caravan van de Adriaclub komen vandaag ook langs met hun golden retriever. Verder is het vandaag wat frisser dan gisteren. De wind is er bijgekomen en er is meer bewolking. Naast het parkje is er in de Kerkstraat een wijnvatenrace georganiseerd. Tweetallen, die een groot wijnvat door de straat rollen komen voorbij. Het is een gezellige drukte. Ook nu is de wijnkoningin weer present en reikt na de finale, de prijzen uit aan de winnaars van de wijnvatenrace. Tegen 6 uur pakken we onze spullen in en ruimen onze tafel en stoelen op, zoals ons is gevraagd. Na alles in de camper te hebben gepakt rijden we naar huis. De zon schijnt nog steeds en er zijn een aantal luchtballonnen in de lucht. Het was een leuk weekend.

Weekend Duitsland:
Zaterdag 3 oktober:Oktoberfest in Kleve
We rijden rond half 10 van huis weg. De kortste route voert ons langs Heumen, door Mook en Groesbeek, dan de grens over via Kranenbroek naar Kleef. In Kleef komen we er achter dat, vanwege de nationale feestdag van de hereniging van Duitsland, alle winkels gesloten zijn. We lopen langs het spoor, waar we op de camperplaats staan. Verderop staan appelbomen, waar mooie appels aan hangen. We kunnen er nu echter niet bij, omdat ze veel te hoog hangen. Als we weer bij de campers komen eten we en zitten we nog even te genieten van onze rust. Daarna lopen we de stad in. Overal zitten mensen op de terrasjes en het is gezellig druk. De zon komt er bij en dan is het aangenaam warm. Als we weer op de camperplaats zijn lopen er hordes mensen in klederdracht voorAppels plukken het Oktoberfest, wat verderop op het veld plaats gaat vinden in en voor de grote feesttent die er staat. Ook als we aan het koken zijn lopen er feestgangers langs. Ondertussen komt er een bakker langs, die ons appelflappen en eieren verkoopt. De camperplaats kunnen we maar voor de helft benutten, omdat de andere helft is afgezet voor speciale gasten.  Vanaf 19 september tot en met vandaag 3 oktober zijn er duidelijk festiviteiten geweest. Vanavond is dus de afsluitende avond. Helaas geen vuurwerk. Om 12 uur is het afgelopen en gaat iedereen naar huis.

Zondag 4 oktober:
We staan om 9 uur op en na het ontbijt en de afwas lopen we het weggetje langs het spoor af naar de appelboom. We lopen een stuk verder om te kijken of er nog meer appelbomen zijn, maar helaas vinden we er geen een meer. Bij de ene appelboom pluk ik met de fruitplukker de appels af, die binnen mijn bereik hangen. Dat zijn toch 2 zakken met appels die we hebben gescoord. In de zon is het nu al lekker warm. Als we weer bij de campers komen is het ondertussen al 12 uur geweest. Na de lunch vertrekken wij, zodat we thuis zijn voordat Gea en Hendrik, die aan het eind van de middag langs komen, er zijn.

Lang weekend oktober:

ZGemeentehuis Goudaaterdag 24 oktober:
We staan om 7 uur op, zodat we al op tijd kunnen vertrekken. Joop en Marie zijn al in Gouda en ook wij gaan daar naar toe. Na een uur en een kwartier rijden komen we aan en na de koffie staan we met z'n drieën naast elkaar op camperplaats Klein Amerika. Na de lunch lopen we het centrum van Gouda in, dat gelijk aan de overkant vanWaaggebouw Gouda de gracht begint. Midden op het marktplein staat het mooie oude gemeentehuis, met op zaterdag alle marktkramen erom heen. In alle kleine straatjes zijn heel veel kleine winkeltjes met van allerlei zaken. Van "Gevonden voorwerpen" tot Verlichte gemeentehuis Goudakoffiewinkeltjes. We lopen daarna weer terug naar de camperplaats en drinken koffie. Daarna gaan wij naar het appartement van Mark en Nynke, die vandaag hun verjaardagen vieren. Ook Gea en Hendrik zijn van de partij. Als we om 10 uur terug lopen door het centrum van Gouda zijn meerdere gebouwen verlicht. Bij de camper genieten we nog gezellig van de rest van de avond. Het is wel raar om voor het eerst zonder onze hond Tommie op stap te zijn.
Tommie is afgelopen dinsdag gestorven.

Zondag 25 oktober:
Nadat we opgestaan zijn en hebben ontbeten lopen we nog een rondje door Gouda. Grachten in GoudaNu komen we langs de grachten en zien allerlei oude huizen, die door middel van bruggen verbonden zijn met de straatjes achter hun. We drinken koffie op een terras op de markt en lopen daarna terug naar de camperplaats. Nadat we geluncht hebben gaan we samen met Joop en Marie fietsen. We rijden langs de Reeuwijkse plassen, waar het met dit mooie weer erg druk is met wandelaars en fietsers. Na ongeveer 25 km fietsen, staan we weer in Gouda op de markt en drinken daar nog een kop hete chocolademelk. Joop geniet van zijn pilsje, die hier biertje heet. Als we terug bij de campers zijn zitten we nog buiten voor de camper. Rond 6 uur lopen we stad in om bij de Griek te eten. We belanden bij Rhodos aan een tafel voor vier en nemen het driegangen menu. We krijgen soep vooraf, daarna een hoofdgerecht en aan het eind een toetje naar keuze. Zowel de soep als het hoofdgerecht zijn echt groot. De mixed grill bestaat uit een bord vol met vlees en er staat rijst en friet op tafel. Marie heeft vis en zij heeft als enige haar bord leeg. Wij krijgen het allemaal niet op. We sluiten het dier af met een heerlijk bord vol ijs. Wij zitten allemaal tot de nok toe vol. Daarna wandelen we nog even langs het verlichte Woudrichemraadhuis en lopen we terug naar de camperplaats. Geen van allen hoeft nog iets en nadat we uitgestippeld hebben wat we morgen gaan doen gaan Joop en Marie terug naar hun camper. We liggen allemaal niet laat in bed.

Maandag 26 oktober:
Na ons ontbijt rijden we naar Gorinchem, waar we op de camperplaats gaan staan. Na koffie en lunch pakken we de fiets en fietsen over de dijk naar het oosten. Dan nemen we het pontje naar Brakel en fietsen langs de overkant weer naar het westen. Nu weer verder fietsen in Woudrichemhebben we de wind in de rug en de zon schijnt lekker. In Woudrichem drinken we koffie met een hele lekkere appelbol bij Schering & Inslag, een gezellige uitspanning, die gevestigd is in het oude raadhuis aan de kade, met vanaf de voorkant mooi uitzicht over 3 rivieren. We fietsen daarna weer verder naar Sleeuwijk, waar we de snelboot naar Gorinchemsnelboot nemen. Deze boot vaart met een rotvaart naar de overkant. Rex zijn fiets kan hij ternauwernood opvangen, omdat we zo snel gaan. Daarna fietsen we Gorinchem nog in, waar we nog een paar inkopen doen. Om half 6 zijn we weer bij de campers. We hebben vandaag 30 km gefietst. We zorgen dat we kunnen eten en daarna kijken we tv en zitten gezellig bij elkaar tot we naar bed gaan.buiten zitten

Dinsdag 27 oktober:
Vandaag wordt het de warmste dag van de week. Nadat we gedoucht hebben zitten we rond 9 uur aan het ontbijt. Tijdens de koffie zitten we buiten in het zonnetje. Na de lunch vertrekken we naar huis, want Joop en Marie hebben nog 225 km voor de boeg naar het hoge noorden. Wij hoeven niet meer dan 60 km en dan zijn we thuis. We hebben een zonnig en gezellig weekend achter de rug.

Oud en Nieuw in Winterswijk

Woensdag 30 december:
Nadat we Obelinkzijn opgestaan, Sascha, onze nieuwe hond is uit geweest, hebben ontbeten, rijden we naar het Noordoosten. We hebben voor 3 nachten een kamer gereserveerd in hotel Frerikshof in Winterswijk. Aangezien we pas na 15 uur kunnen inchecken gaan we eerst een bezoekje brengen aan Obelink. We kopen een paar dingetjes die we nog kunnen gebruiken en eten in het restaurant. Sascha is al die tijd lief en rustig. Ze observeert alles nog steeds erg goed en ook nu komen we weer iets nieuws tegen wat ze niet kent. De rolband, waar je met je winkelwagentje naar de tweede  verdieping kunt vindt ze eng en we dragen haar om toch naar boven te kunnen. Als we weer naar beneden gaan staat ze zonder dat ze het in de gaten heeft ineens op de band en gaat ze op haar eigen pootjes naar beneden.hotelkamer Tegen 3 uur zijn we bij het hotel en als we de lift in willen vindt Sascha dat weer een beetje eng. Na een paar keer is ze ook dat gewend. Sascha is inmiddels anderhalve week  bij ons. Ze is een kruising van een Podengo en komt uit Portugal. Wij hebben haar via stichting Poor Animal uit Prinsenbeek geadopteerd en het gaat best heel goed. Het enige waar ze nog aan moet wennen is dat ze alleen thuis moet blijven, maar ook dat zal goed komen. Ze is in ieder geval een lieve hond, die snel dingen oppakt. Ze gaat al zitten op commando en geeft een pootje. Ze snapt waarom we naar buiten gaan en doet haar behoefte dan ook keurig buiten. We lopen nu ook een rondje door het bos, met de kinderboerderij naast het hotel en gaan later met de auto nog even naar het centrum om boodschappen te doen. Voor we het weten is het alweer donker en zit de dag er bijna op. In onze hotelkamer eten we een broodje en kijken tv. Aan het eind van de avond laten we Sascha nog uit en daarna gaan we naar bed.

Donderdag 31 december:
Sascha heeft de hele nacht lief in haar mandje geslapen en begroet ons enthousiast als we wakker worden. Rex laat haar uit en daarna stoppen we haar in de bench, zodat ze geen kwaad kan aanrichten. Ze heeft een botje om zich te vermaken. Wij gaan naar beneden om te ontbijten. Het ontbijt is uitgebreid en we laten het ons goed smaken. Als we weer boven komen horen we Sascha al buiten de kamer. Ze heeft het kleedje wat in de bench zat weer gesloopt, maar het botje niet aangeraakt. Buiten miezert het een beetje, maar we besluiten toch lopend naar het centrum te gaan. Het is net meer dan een kilometer en dus goed te doen. In de plaats is het gezellig druk. De VVD loopt wafels met slagroom uit te delen enhet marktplein in Winterswijk vraagt of we nog wensen hebben voor Winterswijk. Wij geven aan dat het fijn zou zijn als er een camperplaats zou komen. Ons wordt vervolgens verteld dat er voor camping tweebruggen voor de slagboom een plek is waar je kunt overnachten. Hiervan waren wij niet op de hoogte. We doen nog wat inkopen en bespreken een restaurantje waar we vanavond kunnen eten. Ook de hond is hier welkom. We lopen terug naar het hotel en drinken koffie op onze kamer. Daarna gaan we zwemmen in het zwembad van het hotel. Het zwembad is best aardig en we vertoeven hier een half uur met baantjes zwemmen. Weer terug op de kamer kijken we een poosje tv en lezen wat met een kopje thee erbij. Tegen 5 uur, nadat we Sascha hebben uitgelaten, gaan we naar het centrum om te gaan eten.  Het café - restaurant zit vol met mensen, die gezellig het oude jaar af willen sluiten met vrienden, voordat ze om 8 uur naar huis gaan. Wij worden naar boven gebracht waar we uiteindelijk met nog 6 andere mensen zitten te eten. We doen ons te goed aan onze gerechten, terwijl Sascha languit onder de tafel ligt te slapen. Tegen half 7 hebben we ons hoofdgerecht en een heerlijk ijsje op en gaan weer terug naar ons hotel. We kijken tv en op een gegeven moment komen er 2 brandweerwagens en een ziekenauto met sirenes langs. Er is duidelijk iets gebeurd, maar wij hebben daar verder geen last van. Rond 10 uur laten we Sascha nog een keertje uit en daarna sluiten we het jaar in onze hotelkamer af. Vanuit ons raam genieten we van het vuurwerk. Gelukkig is Sascha niet echt bang voor de knallen die ze hoort.Vreden

Vrijdag 1 januari:
Na het ontbijt rijden we een rondje door Duitsland. We doen eerst Vreden aan. Dat blijkt best een aardig plaatsje te zijn met leuke winkeltjes. Helaas zijn ze vandaag allemaal gesloten. Daarna rijden we naar Bochold. Deze plaats is groter dan Vreden en ook hier is een leuk centrum, waar we doorheen wandelen. Vervolgens rijden we weer naar ons hotel terug. Onderweg komen we langs de camping, waar we een kijkje nemen. Hier zijn inderdaad 4 plaatsen voor de slagboom. Als we weer in het hotel zijn, zie ik dat er voor meerdere campings gelegenheid is om te overnachten voor de slagboom. Wij drinken een kopje koffie en gaan dan zwemmen. Sascha zit veilig in de bench. Als we uitgezwommen zijn krijgen we te horen dat de buren hebben geklaagd over het geblaf van de hond. Als we vertrekken om te gaan eten wordt ons verteld dat we morgen tijdens de lunch de hond wel bij de balie mogen aten of we moeten even overleggen Bocholdmet het personeel van het restaurant of we haar mee mogen nemen in de eetzaal. We eten op de markt en kijken vervolgens tv op de kamer. Als we Sascha uitlaten voordat we gaan slapen is de jongeman van het restaurant aanwezig en hij zegt dat we Sascha best mee mogen nemen naar de lunch. We krijgen een plaatsje achterin de zaal toegewezen, zodat de andere gasten er geen last van hebben.

Zaterdag 2 januari:
Nadat we gedoucht hebben gaan we lunchen met Sascha erbij. Zij ligt rustig onder de tafel en het is niet druk in de zaal. We pakken onze spullen, zitten nog even rustig in de kamer en vertrekken daarna richting huis. Onderweg stoppen we in Doetinchem, waar we even winkelen. Daarna gaan we weer verder naar huis. Het was een gezellig uitje met veel leerzame momenten voor Sascha.