globe
                             Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Weekenden Najaar

Nederland                       Reünie KCK

DelftVrijdag 11 september 2015:
Dit jaar organiseren Rene en Carla de reünie en gaan we naar Delft. We vertrekken als we de fietsen achterop de camper hebben staan en rijden om ongeveer kwart over 10 van huis. Rex wil over Zoetermeer via de kampeerdump, maar als we daar rond 12 uur zijn blijkt dat maar een klein winkeltje te zijn. Het is vooral een afhaalpunt krijgen we te horen. Nadat we gelucht hebben rijden we naar het centrum en lopen de stad in. Nadat we weer terug zijn rijden we de kortste route naar Delft dat inhoud dat we over heel smalle weggetjes langs het water over Pijnakker uiteindelijk in Delft uitkomen. Iedereen is al aanwezig en we zitten gezellig in de zon op camping Delftse Hout voor de caravans en campers. Lunch onderwegRond
half 6 starten we met de BBQ. Om 8 uur drinken we na de afwas een kop koffie. De jonge lui gaan nog geo-catchen op de fiets, een paar mensen gaan Flikken Maastricht kijken en de rest zit gezellig buiten te praten. Tegen 10 uur gaat iedereen naar zijn eigen camper, caravan of huisje. Jeanne zit in een van de huisjes, die gelijk tegenover ons staan. Gezellig dichtbij dus.

Zaterdag 12 september:
De weersvoorspelling is niet zo heel goed en het is ook bewolkt als we opstaan. Na het ontbijt halen we de fietsen van de camper, zodat ze klaar staan voor de fietstocht die we gaan maken. In Delft op de marktOm half 11 vertrekken we. We fietsen de eerste paar kilometer over de smalle weggetjes, die we gisteren met de camper hebben gereden. Daarna volgen we de route die Rene heeft uitgezet via de fietsknooppunten. We rijden door het mooie zuid Hollandse landschap met de vele kassen en waterrijke gebied. Tommie laten we in de camper, zodat hij lekker kan slapen in zijn mandje. Onderweg bedenken we dat het ook veel fijner fietsen is op deze smalle wegen zonder fietskar achter de fiets. Onderweg vinden
Rene en Eric nog een geo-catch. Als we bijna weer bij de camping zijn gaan we lunchen in Nooddorp bij de molen. Na de koffie met appelgebak of uitsmijters die er worden genuttigd stappen we weer op de fiets, waar een man met een houten fiets staat. Samen in de klomp op de fotoHij heeft die fiets zelf gemaakt vertelt hij en hij is er net mee in Delft geweest, waar hij hem heeft laten zien bij de kramen van de mensen met de oude ambachten die daar momenteel staan. Wij fietsen we door naar de camping' waar de meesten van de groep blijven. Met zijn vijven fietsen we door naar het centrum van Delft, waar een uitgebreide markt is op het mooie marktplein en de andere straten van het gezellige oude centrum. Uiteindelijk nemen we een terrasje, waar we wat drinken. Als het 4 uur is worden de bosjes bloemen tegenover het terrasje erg goedkoop en besluiten wij er 3 mee te nemen. Joop en Marie willen geen bloemen, want die gaan nog Bowleneen week naar de Moezel, maar voor Jeanne en voor de winnaar voor de bowlingwedstrijd vanavond nemen we een bos paarse bloemen mee. We fietsen terug naar de camping en verstoppen de bloemen achter in de camper in de garage in een emmer met water. Aan het eind van de avond kan de winnaar hem dan in ontvangst nemen. Om kwart voor 6 fietsen we naar het Karrenwiel, waar we gaan bowlen en steengrillen. We hebben 2 banen tot onze beschikking en we gooien naar harte lust. Marianne is de ster van de avond, zij wint het van iedereen. Na het bowlen gaan we steengrillen. We beginnen met stokbrood en daarna inktvis en Quiche. Dan mogen we kiezen uit 3 Steengrillenverschillende soepen. Daarna worden de steengrillen aangestoken en komt het vlees en de frietjes op tafel. Bij het buffet kun je sausjes en salades opscheppen en ook kun je verder je vis bestellen die daar wordt gebakken. Tot slot mogen we naar het dessertbuffet en dan komt de snoepkar nog langs. We hebben heerlijk gegeten. Uiteindelijk krijgen we van Carla allemaal nog een presentje uit de streek. Als we terug op de camping zijn deel ik de bloemen uit en verras ook Carla met een bosje voor de goede organisatie. We hebben een heerlijke droge dag achter de rug. Bij Joop en Marie in de camper sluiten we met Jeanne samen de avond.

Zondag 13 september:
We staan op, douchen en ontbijten. Daarna maken we onze camper al startklaar zodat we straks alleen de fietsen er nog op hoeven te zetten en kunnen vertrekken. Ook
nu is het weer mooi weer. Om half 11 fietsen we Delft in, waar we nog een boottochtje gaan maken. We varen even later door de grachten van Delft en horen dat zonder deze grachten er geen Delft zou zijn, omdat de grond dan te drassig zou zijn. Door het Varen in Delftwater te reguleren is het wel mogelijk om huizen te bouwen. In Delft was het vroeger net als in Brugge zo dat je belasting betaalde naar aantal ramen dat je in dit geval in de voorgevel van je huis hebt. Een huis had een dichtgemetseld raam, omdat er dan minder belasting hoefde te worden betaald en er was ook een huis zonder voordeur aan de straatkant, zodat de daar aanwezige ramen niet voor belasting telden. In 1536 woedde er in Delft een grote stadsbrand, waardoor het merendeel van de toenmalige houten huizen is afgebrand. De brand is waarschijnlijk door blikseminslag in de grote kerk ontstaan. Daarna is de stad grotendeels met stenen huizen herbouwd en tussen elke 5 huizen werd een brandgang gemaakt, zodat wanneer er brand zou zijn, deze niet makkelijk zou overslaan op de andere huizen. Er werd vroeger boter gemaakt in Delft en deze werd koel bewaard onder de hele brede Boterbrug. Johannes Vermeer die in Delft is geboren en dood gegaan heeft aan een van de grachten gewoond. Willem van Oranje, die op de Prinsenhof in Delft door Balthasar Gerard is vermoord, heeft ook langs de gracht de Technische DelftUniversiteit opgericht. Deze wordt nu niet meer als zodanig gebruikt, omdat het aantal studenten er niet meer in past. Ook de gevangenis is langs het water met als enige ingang een kleine groene deur aan het water. Anthoni van Leeuwenhoek was heel veelzijdig en zat ook in de textiel. Om alle draden van stoffen te kunnen tellen heeft hij uiteindelijk de microscoop uitgevonden. We varen langs de oude kerk, die behoorlijk scheef staat. Deze scheefheid is tijdens de bouw al op optische wijze verdoezeld. Zo zijn er twee van de vier torentjes hoger, is de leeuw aan de ene kant van het wapen grote en zijn de versierselen aan de ene kant van de klok langer dan aan de andere kant. Gisteren had ik al het gevoel dat de toren behoorlijk scheef stond, maar de anderen zeiden dat dat gezichtsbedrog was. Vandaag is het de tweede open monumentendag en staan er weer mensen in oude klederdracht voor een aantal gebouwen in de stad. Ook de oude ambachtenmarkt was gisteren ter ere van de monumentendagen. Na bijna 50 minuten varen gaan wij weer aan wal en fietsen naar de camping terug. Ook vandaag is het weer behoorlijk druk met nieuwe gasten op de camping. Veel Engelsen schijnen Delft een bezoekje te brengen als ze aankomen in Nederland. Delft is dat bezoek zeker waard met de mooie oude gebouwen die hier zijn. Onze groep zorgt ervoor dat de fietsen weer p de campers en caravans komen te staan en op Harrie en Rita na vertrekken we allemaal. Wij gaan samen met Jeanne nog een kopje koffie drinken voordat we naar huis rijden. We hebben een mooi, droog en gezellig weekend achter de rug.