globe

Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Kerst

Nederland                                           Herfstvakantie

Zaterdag 18 oktober 2014:
We staan om 7 uur op, want we Elburgwillen op tijd vertrekken. Om kwart voor 9 rijden we van huis. Rond kwart over 10 arriveren we in Elburg, waar Joop en Marie al sinds gisteren op de camperplaats aan de haven staan. We worden ontvangen met koffie. Daarna lopen we het Elburg in. Elburg is een mooi oud vestingstadje met veel oude huizen en gezellige straatjes. Rondom het stadje is een wal met water er omheen. Op veel plaatsen staan nog grote delen van de stadsmuur. We lopen onder de poort door het centrum in. Middenin het stadje is een streekmarkt aan de gracht. Er zijn veel winkeltjes in de oude panden gevestigd. Een aantal winkels hebben opheffingsuitverkoop. Zowel Marie als ik kopen een leuke tas voor niet al te veel gElburgeld. Als we weer bij de campers zijn lunchen we  en daarna gaan we bij Joop en Marie voor hun camper in het zonnetje zitten. We boffen vandaag weer met het weer. In de haven ligt de bruine vloot, die hier grotendeels bestaat uit botters. Een aantal varen met groepen mensen weg om na ongeveer een uur weer terug te keren. Om ongeveer 5 uur maken we een wandeling over de wallen om het stadje. Zo zien we alles nogmaals, maar dan van de andere kant. Elburg is echt een aanrader.  Wij gaan daarna op zoek naar een restaurant, waar we kunnen eten. Uiteindelijk belanden we in "Kade 18", waar we allemaal zwichten voor het 3-gangen Botter keuzemenu. In dit restaurant gaan ze voor etikette. Zo komen de dames bijvoorbeeld eerst aan de beurt voordat de heren mogen zeggen wat ze willen hebben.  Later als hetzelfde meisje eerst Joop zijn bord geeft wordt zij er door Joop op gewezen dat dames voor gaan.  Vervolgens pakt ze zijn bord weer weg en serveert eerst aan de dames. Dit gebeurt nog 3 keer en telkens verbetert ze zichzelf. Het eten heeft goed gemaakt en we drinken nog een kop koffie bij ons in de camper. Daarna gaan Joop en Marie naar hun eigen camper en na niet al te lange tijd liggen ook wij in bed.

Zondag 19 oktober:
Nadat we opstaan, laat Rex Tommie even uit. Daarna gaan wElburge ontbijten. Ik loop even langs Joop en Marie en vraag of ze straks bij ons buiten koffie komen drinken. Ik plan daarna alvast een route, die we vanmiddag kunnen gaan fietsen. Rond kwart over 10 zitten we gezellig met zijn vieren buiten in het zonnetje aan de koffie. Er is een gezellige bedrijvigheid in de haven. Boten vertrekken en vissers werpen hun hengels in het water om een visje te vangen. Na de lunch vertrekken Joop en Marie rond half 1 en haalt Rex de fietsen van de camper, zodat wij een tochtje kunnen maken. We hebben de harfietsende wind eerst een heel stuk tegen, maar op een gegeven moment fietsen we door de bossen en voelen we eigenlijk helemaal geen wind meer. Met de Fiets knooppuntplanner fietst het behoorlijk gemakkelijk. Op een gegeven moment missen we
 echter een bordje en moeten we weer een stuk terug, zodat we onze geplande route weer kunnen vervolgen. Als we 't Harde weer uitrijden begint het te regenen. Gelukkig hebben we onze poncho's bij ons en blijven zo toch nog aardig droog, ondanks de best wel behoorlijke bui. Als we om ongeveer kwart over 4 weer in Elburg zijn is het weer droog. We hebben ongeveer 40 km gefietst. We drinken een kop thee nadat Rex de fietsen weer op de drager heeft geplaatst en na het avondeten kijken we nog een film.

Maandag 20 oktober:Enkhuizen
Nadat we hebben ontbeten, vertrekken we. Vandaag willen we naar Enkhuizen naar het Zuiderzee museum. Het waait weer behoorlijk.
 We willen morgen niet over de dijk Lelystad - Enkhuizen, omdat er voor morgen een waarschuwing is  afgekondigd. Er worden dan zware windstoten en veel regen verwacht. Ook niet echt het beste weer om je tijd in een openlucht museum te verbergZuiderzeemuseumen. Nu is het de beste dag deze week om dit te doen. Nadat we de dijk zijn omvergereden komen we aan in Enkhuizen. Ook hier bevindt de camperplaats zich aan de haven. We lopen we eerst even naar de Aldi, waar we een aantal boodschappen doen. Na te hebben geluncht lopen we naar de boot, die ons naar het museum brengt. In het museum steten kokenaan allemaal paadjes uit de Zuiderzeetijd. Uit allerlei plaatsen van rondom de Zuiderzee zijn die hier bij elkaar gebracht. Ook zijn er allemaal ambachtslieden aan het werk om te laten zien hoe het in die tijd toeging. In verschillende huizen zijn vrijwilligers aanwezig, die zich in hun rol van bewoners hebben verplaatst. Zo is er een weduwe, die ons verteld over haar dochter, die vode wasor een dienstje naar Enkhuizen ging en daar een jongen tegen het lijf liep. Het gevolg is dat ze haar dochter maar heel weinig ziet, omdat die nu in Enkhuizen woont. Een man vertelt dat zijn vader het huis uit Schotland heeft gehaald en daarna zelf weer heeft opgebouwd. Zijn ouders zijn inmiddels al 12 jaar dood en de vriendin die hij ooit heeft gehad is weggegaan en nooit meer terug gekomen. Daarom is hij alleen. Hij heeft echter een vergunning voor het houden van een koffieavond aangevraagd en gekregen. Op zaterdagavond komen alle vissers die door de week weg zijn bij hem koffie drinken en als het laat wordt, daarna ook nog wat sterkede kar van de olieboerrs, maar dat vertelt hij aan niemand, want daarvoor heeft hij geen vergunning, maar hij heeft altijd wel een kruikje zelfgebrouwen brandewijn staan. Vervolgens laat hij ons zijn kelder zien. Die heeft niet iedereen vertelt hij. Een kelder betekent dat je het goed hebt, want dan kun je een voorraad aanleggen en heb je altijd eten in huis. Je voorraad moest al klaar zijn voor november, want als het een strenge winter werd, kon de Zuiderzee al inklaslokaal november dichtgevroren zijn. Daarna kon je alleen nog naar het vaste land als er dan een geul door het ijs gemaakt moest worden. Dit kon alleen als er een bloedtocht werd gehouden. Dit hield in dat er een aantal mannen met speciale klompen, waaraan ijzers waren bevestigd, het ijs braken door al lopend het nettenmakerijijs kapot te schoppen. Na een poosje liep het bloed hen uit de klompen, omdat je tenen de hele tijd klappen kregen. Daarom gebeurde dat niet zo vaak.

In het museum stond ook een molen, een visrokerij, een touwslagerij, een borstelmakerij, een school, een kerk, een apotheek, een kuiperij en nog veel meer. Ook zijn er activiteiten voor kinderen. Als we het buitenmuseum hebben gezien gaan we naar het binnenmuseum, waar ook nog van alles te zien is. Daarna lopen we door de stad terug naar de camperplaats. Enkhuizen heeft een aardig centrum met een aantal winkelstraten. Verder zijn er meerdere havens, rondom de stad. Bij de camperplaats ligt de bruine vloot. Wij hebben vandaag weer geboft met het weer, want hier heeft maar heel even gespetterd, terwijl het vanmorgen voordat we vertrokken al een bui hadden gehad en ook onderweg regende het al. Na het eten zitten we nog gezellig in de camper tot we naar bed gaan.

Dinsdag 21 oktober:Purmerend
Als we wakker worden regent en waait het behoorlijk. We rijden dan ook al om kwart voor 10 uit Enkhuizen. We gaan niet zo ver vandaag vanwege het weer. Na 40 kilometer hebben we al boodschappen gedaan onderweg en komen we in Purmerend, waar we na even zoeken, de camperplaats vinden. Hier staan we aardig in de schuil en vlakbij het centrum. Na de lunch lopen we in een droog moment, gewapend met paraplu naar het centrum. We vinden een mooi overdekt winkelcentrum, wat bijzonder fijn is met dit weer. Nadat Rex een aantal leuke koopjes op de kop heeft getikt lopen we door de regen terug naar de camper. We drinken een kop thee en daarna ga ik aan het schilderen. Ik bel even naar de sauna in Schiedam om te vragen of we daar morgen terecht kunnen.
 Morgen wordt het weer een regenachtige dag dus is een saunabezoek een goede dagbesteding. Na het avondeten kijken we de film van gisteren af. Af en toe flitst een onweersflits buiten, waarop een donderslag volgt.

Woensdag 22 oktober:
Na een onstuimige nacht met veel wind en regen, worden we wakker. Ook nu regent het bij tijd en wijle. We rijden ongeveer 90 kilometer naar Schiedam, waar we om half 12, nadat we een kop koffie hebben gedronken, de sauna betreden. Thermen Holiday is een mooi, ruim opgezette sauna met veel buiten gebouwtjes. Ook zijn er bubbelbaden en ligstoelen. De laatsten blijven vandaag echter leeg. De zon sSchiedamchijnt af en toe, terwijl er ook buien vallen. We hebben daar echter totaal geen last van. We genieten van de rust, die een sauna altijd biedt. Tegen 5 uur gaan we op zoek naar een overnachtingsplaats. De plaats aan de Nieuwe haven blijkt er niet meer te zijn. Er staat een bord dat deze verplaatst is naar de Noordvest ter hoogte van nummer 115. Als we aan de Noordvest komen blijkt er we plaats te zijn voor 6 campers. Aan de Noordvest zit tevens een van de jeneverbranderijen, die Schiedam grootse bekendheid gaven in Nederland. Na het avondeten lopen we nog een rondje en daarna kijken we een film.

Donderdag 23 oktober:
Nadat we hebben uitgeslaSchiedampen lopen we de stad in om te winkelen. De molen naast onze camperplaats staat driftig te draaien voor de moutwijn van distilleerderij Herman Jansen die er tegenover ligt. In Schiedam waren vroeger wel 20 van deze molens, waarvan er nu nog 7 over zijn. De molens zijn de hoogste van de hele wereld, omdat ze boven de huizen uit moesten steken om zoveel mogelijk wind te vangen. Schiedam heeft verder gezellige grachten oude bruggetjes, leuke winkelstraten en een overdekt winkelcentrum. Vandaag is het echter droog, maar in de middag wordt het wel steeds bewolkter. We komen met de nodige tassen terug. Ook hebben we een lekker gegrild kippetje thuis, die we eerst maar eens gaan opeten. Daarna schilder ik nog een mooi uiltje en laat Rex Tommie uit aan de andere kant van het water. De rest van de dag vermaken we ons prima in de camper.

Vrijdag 24 oktober:
Vandaag willen we verder naar het zuiden, omdat het daar droog Etten Leurzou zijn, terwijl voor de rest van het land regen is voorspelt. Onderweg hebben we al de nodige regen en als we in Etten-Leur bij de camperplaats komen regent het nog steeds. Bij het gebouw op de camperplaats aan de haven staat aan dat er niemand is, in verband met de herfstvakantie, maar gelukkig kunnen we onze wc wel legen. Ook staan er 3 campers en een busje, maar wij gaan echt niet in dit drassige gras staan. Wij rijden verder naar het centrum, waar we gaan shoppen. Daarna besluiten we door te rijden naar Roosendaal, waar een camperplaats bij Mobildrome is. Nadat we daar eerst campers hebben gekeken Roosendaalen koffie hebben gedronken, gaan we op de fiets naar het centrum van Roosendaal. Hiervoor moeten we ongeveer 5 kilometer fietsen. Helaas is de miezerregen iets heftiger geworden en hebben we wind tegen. In Roosendaal fietsen we langs het gemeentehuis, waar net een bruidspaar naar buiten komt. Wij parkeren onze fietsen in de gratis fietsenstalling en lopen door de winkelstraten. Ook hier is net als in Etten-Leur een groot stuk overdekt winkelcentrum. Als we uitgewinkeld zijn fietsen we weer terug naar de camper, waar we zorgen dat we wat te eten krijgen. Na de afwas kijken we een film en daarna gaan we naar bed.

Zaterdag 25 oktober:
Nadat we vandaag op zijn gestaan, gaan we naar Rucphen, waar we een bezoek brengen aan caravan en recreatie zaak "De Vossenhoek". Daarna rijden Oosterhoutwe verder naar Oosterhout, naar camping "De Katjeskelder". Op deze camping heb ik 50 jaar geleden ook al met mijn ouders gekampeerd. Toen was er echter alleen nog maar een camping en nu is het een park met huisjes en achteraan nog een klein stukje camping. Met de camper mag je goedkoper op een parkeerplaats staan. Verder mag je wel van alle faciliteiten gebruik maken. Het is best aardig weer, niet koud en in ieder geval droog. We fietsen na de lunch eerst naar het centrum van Oosterhout, dat ongeveer 3,5 kilometer verderop ligt. We hadden niet verwacht dat Oosterhout zoveel winkels had. Als we terug komen fietsen we nog even over het hele park heen. Daarna gaan we naar het zwembad. Dit blijkt supergeschikt te zijn voor kleine kinderen. Wij zwemmen een poosje rond en gaan om 6 uur weer terug naar de camper. Na het eten is het alweer donker en we drinken een kop koffie terwijl we een film kijken. Vannacht gaat de wintertijd weer in en onze nacht is dus een uur langer.

Zondag 26 oktober:
Vandaag is het onze laatste vakantiedag. Nadat we hebben genoten van een lange nacht staan we op. We ruimen al zoveel mogelijk spullen op halen het bed af om zo thuis minder werk te hebben. Na deze vakantie is de camper aan zijn welverdiende winterslaap toe. Na de wc te hebben geleegd en nog even bij de grote speeltuin te hebben gekeken, rijden we terug naar huis. We hebben een fijne week gehad, waarin we veel hebben gezien.