globe

Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Duitsland                                      Kerst in Duitsland

Woensdag 24 december 2014:

ons hotel
Als we wakker worden en hebben ontbeten, pakken we onze spullen in en vertrekken naar Duitsland. Het is een regenachtige dag met veel wind. Ongeveer 50 km voor ons bestemming Boppard, begint de zon echter te schijnen. Net na 2 uur bereiken we hotel Ebertor. wandelenWe krijgen een kamer aan het binnenpleintje enn lopen even het centrum inm. In ons hotel kunnen we vandaag alleen het kerstmenu krijgen en wij gaan op zoek naar een andere eetgelegenheid. Dat kost echt een hoopmoeite, maar uiteindelijk vinden we een restaurant aan de Rijn, die open is, een goede menukaart en leuke prijksjes heeft. We bespreken gelijk een tafeltje voor 2 personen om 6 uur. In het hele centrum is praktisch geen winkel open. Dit hadden wij niet verwacht, maar in Duitsland is het nu eenmaal anders geregeld dan bij ons in Nederland. Boppard is een Romeinse vestingsplaats uit de tijd van Julius Caesar. Vroeger waren er 20 torens, die zich in de 9 meter hoge muren bevonden. Hiervan zie je nu op verschillende plaatsen de resten nog van. Tegen 6 uur gaan we op stap naar ons eetadres, dat we met moeite kunnen vinden. Nu is het donker en we hebben niet in de gaten dat we zo'n eind de andere kant op moeten. Als wij denken dat we niet verder meer hoeven, omdat er toch niks meer is, blijkt het hotel waar we een tafel hebben gereserveerd nog even verderop te liggen. Uiteindelijk vinden we het toch en doen ons te goed aan de maaltijd. Tegen 9 uur zijn we weer terug in ons hotel. We kijken nog tv en gaan daarna naar bed.

Donderdag 25 dec. (eerste Kerstdag):Lorelei
We ontbijten pas laat en nemen wat informatie mee naar onze kamer. Tommie is een beetje van slag en laat zijn eten staan. We rijden daarna langs de Rijn naar Sankt Goar. Even voorbij St. Goar is de beroemde bocht in de Rijn om de rots "De Lorelei". Hier zijn veel ongelukken met schepen begeurd. Het volksverhaal vertelt dat er bovenop de Lorelei een nimf met gouden haren zat, die de met haar gezang de schippers afleidde, waardoor die tegen de rots aanvoeren. Onderaan de rots is het beeld van deze nimf te vinden. We lopen vervolgens door St. Goar, waar een winkeltje open is. De rest is vanwege eerste Kerstdag allemaal gesloten. Het is vandaag weer guur koud. We rijden daarna de berg op naar Emmershausen. Dan via dezelfde weg als gisteren weer naar beneden naar Boppard. St. GoarIn het hotel zetten we een kopje thee. Na een poosje gaan we de stadswandeling "Ein Gang durch die Geschichte der Stadt" maken. We beginnen op de markt bij de eerste kerk. We komen langs meerdere oude gebouwen en ook bij resten van het oude Romeinse kasteel. Uiteraard komen we ook langs de andere twee kerken en de oude Benediktijnerkloostter, dat nu verlaten en ongebruikt leeg staat. Er is best een hoop te zien in Boppard merken we. Tegen 6 uur zoeken we weer een hotel op om te eten. Daarna kijken web nog tv en gaan niet te laat naar bed.

Vrijdag 26 dec. (tweede Kerstdag):
Na het ontbijt zitten we nog even op de kamer. Daarna lopen we een ronde met Tommie en eindigen bij het restaurant naast het station. We bespreken een tafeltje voor vanavond en lopen daarna terug naar onze kamer. We pakken vervolgens de auto en rijden naar Koblenz. Vandaag zijn alle winkels nog steeds gesloten. Ondanks dat lopen er veel mensen in het centrum van Koblenz. In een conditorei drinken we capachino en lopen daarna weer terug poort in Boppardnaar de auto. Op de terugweg rijden we het stadje Rhens in. Rhens is een ommuurd stadje met veel oude vakwerkhuizen. Een leuk plaatsje om door te lopen, ook als de winkels gesloten zijn. Als we weer terug bij de auto zijn begint het weer zacht te regenen. Langs de Rijn rijden we weer terug naar Boppard, waar we genieten van een lekker kopje thee. Tegen 6 uur lopen we naar het restaurant en krijgen ook hier weer goed te eten. We zijn niet zo laat terug, drinken koffie en kijken nog tv. Daarna pak ik de spullen alvast zoveel mogelijk in onze koffertjes, zodat we morgen niet al teveel hoeven te doen.

Zaterdag 27 dec.:
Vandaag staan we niet te laat op, want we moeten voor 11 uur uitchecken. Als we wakker worden zien we dat het sneeuwt. Het is ook behoorlijk glad buiten en Rex moet goed oppassen met zijn schoenen met gladde zolen. Na het ontbijt pakken we alles in de auto, betalen en lopen nog een keer door het centrum. De winkels zijn nu open en dat willen we toch ook gezien hebben. Daarna rijden we nog naar Rens, waar een Kik en een Lidl zitten, waar we nog een aantal boodschapjes doen. Daarna rijden we door naar huis. Het is in totaal ongeveer 270 kilometer rijden en we zijn rond half 4 thuis. Ook hier ligt sneeuw en moet Rex nog aan het werk om de stoep schoon te maken.