globe

Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Herfst

Duitsland                                      Teutoburgerwald (Duistland)

Vrijdag 25 januari 2013:Raadhuis in Recklinghausen
We vertrekken na half 11 en rijden via Grave naar Duitsland. Tegen 1 uur zijn we in Recklinghausen, waar we hebben afgesproken met Els en Loek. Zij komen even na ons aan. We staan geparkeerd achter het raadhuis en lopen richting het centrum, waar we eerst bij een Konditorei een broodje eten. Daarna lopen we door het centrum en kijken winkels. Tegen kwart voor 3 rijden we verder naar Bad Salzuflen, waar we een hotel hebben geboekt. Tegen 5 uur komen we bij hotel Swaghof. Net voordat restaurant in hotel Swaghofwe bij het hotel zijn komen we langs een berg waar druk wordt gesleed.  Nadat we ons in ons hotel hebben geïnstalleerd eten we in het restaurant van het hotel. Dit valt ons een beetje tegen en we besluiten om de volgende dagen in het stadje te gaan eten. Ons hotel ligt mooi in de bossen op anderhalve kilometer van de stad af. Nadat we een poosje hebben gewacht vragen we bij de balie of ze de sauna aan willen zetten en gaan we naar het zwembad. We zwemmen in het best wel mooie zwembad en zitten in de sauna tot we op een gegeven moment weer naar de kamers gaan. Nadat we nog een poosje tv hebben gekeken gaan we naar bed.Bad Salzuflen

Zaterdag 26 januari:
Na een heerlijk ontbijt  rijden we naar Bad Salzuflen, waar we de auto parkeren en het gezellige straatjes van het karakteristieke stadje. Het is best druk op straat. We lopen voor het stadhuis langs, waar op dat moment net een bruidspaar naBad Salzuflenar binnen gaat om te trouwen. Daarna komen we over de markt. Er zijn veel vakwerkhuizen en midden door Bad Salzuflen loopt het riviertje de “Salze”. Dit riviertje heeft zout water door de zoutwaterbronnen, die hier aanwezig zijn. Hierdoor zie je ook totaal geen ijsvorming aan de kanten. Overal ligt nog een behoorlijk pak sneeuw, meer als in Nederland nu het geval is uiteraard. Het is echt winter. Als we door de winkelstraten bijGradering het Kurpark komen , waar 2 hoge lange gebouwen staan. Het blijken Gradierwerke, dit is een Duitse benaming voor Gradering oftewel, een uit takkenbossen van sleedoorn bestaand bouwwerk, waardoor dagelijks 600.000 liter zoutwater stroomt. Dit zout verdampt en vormt een klimaat, die net lijkt op een zeeklimaat, die een gezonde werking oplevert. Het helpt bijvoorbeeld tegen een pollenallergie en tegen astma, zoals de zeelucht dit doet. Binnenin deze gebouwen, er zijn er 2, zijn ook nog kamers die voorzien zijn van lampen, en ook daar worden zoutdaGraderingmpen gevormd, die een rustgevende werking opleveren. Verder kun je boven op deze lange gebouwen lopen en dan ook weer genieten van het uitzicht en profiteren van de zeelucht die uit de wanden opstijgen. Door het centrum lopen we weer terug naar de auto en rijden verderop naar Herford. Hier is ook een camperplaats aanwezig. Ook hier zijn veel winkeltjes, maar het stadje is niet zo bezienswaardig als Bad Salzuflen. Toch vermaken we ons prima. Tegen 5 uur zijn we weer in ons hotel en maken we ons klaar om te gaan eten. Ondertussen is het een beetje gaan sneeuwen. Als we bij het Griekse restaurant komen, waar we wilden gaan eten, blijkt deze helemaal volgeboekt te zijn. We bespreken een plaatsje voor morgen en lopen de stad in waar we bij een steakrestaurant komen. We eten daar heerlijk en gaan daarna verzadigd terug naar ons hotel. We kijken nog een film en gaan daarna slapen.in het bos

Zondag 27 januari:
Vandaag zou het gaan regenen. Als we wakker worden miezert het een beetje. Na het ontbijt lopen we naar buiten om een wandeling te gaan maken. Nu sneeuwt het zachtjes. Het is door het bos niet zo ver lopen naar de thermen, vooraan in Bad Salzuflen. We komen langs de camperplaats en lopen door het bos weer terug. Bij het hotel gaan we eerst kijken naarBelle in de sneeuw de sleeënde mensen bij de golfbaan, vlak naast het hotel. Er zijn weer veel mensen, die van de best hoge berg afglijden. Wij gaan terug naar onze kamers, eten een hapje, kijken even tv en gaan daarna weer naar het zwembad en naar de sauna. Om half 6 rijden we weer naar het centrum om bij de Griek te gaan eten. Ook vandaag eten we weer heerlijk. Nadat we weer terug zijn in het hotel gaan we kegelen. Er is een baan, waar je gratis gebruik van kunt maken. De middelste kegel blijkt echter vaak te vallen, deze zou bijgesteld moeten worden, maar wij vermaken ons ondanks dat prima. Na 10 uur gaan we weer naar onze kamers en zitten nog gezellig bij elkaar.

Maandag 28 januari:
Vandaag moeten we weer huiswaarts. Na een uitgebreid ontbijt vertrekken we en onderweg eten we nog gezamenlijk in Kamp Lintfort bij een konditorei. Daarna nemen we afscheid en vervolgen we elk onze eigen weg naar huis. Rond half 4 zijn wij thuis.

Oud en Nieuw in Duitsland

30 december 2013:
Nadat Gea en Hendrik zijn vertrokkerstmarkt in Duisburgken pakken wij de laatste spulletjes en vertrekken ook. En rijden via Grave naar de snelweg en dan richting Keulen. Als het half 1 is zijn we bij Duisburg en we besluiten om daar de stad in te gaan. We hebben bijna nog een uur over voor we in onze hotelkamer kunnen, dus we parkeren de auto en lopen de stad in. Duisburg blijkt een gezellig centrum te hebben en er is ook nog Kerstmarkt. We eten een hapje in een cafe conditorei en bekijken dan de rest van de stad. Daarna gaan we weer naar de auto terug en rijden de laatste 60 kilometer naar Remscheid, waar ons hotel staat. Tegen 4 uur melden we ons bij de receptie van Hotel Remscheiderhof. We krijgen de sleutel en instaleren ons in onze kamer. We zitten op de 6e verdieping, wat inhoudt dat we morgen waarschijnlijk mooi uitzicht op het vuurwerk hebben. We lopen half 5 naar de overkant, waar zich een winkelcentrum bevindt. Daar vinden we echter niet echt een eettentje en we lopen de andere kant op, de stad in. Remscheid blijkt een best groot centrum te hebben. We moeten alleen bergopwaarts om er te komen. Voor het Rathaus in een ijsonze nieuwe autobaan, waar een frisse wind waait. We vinden Schweintje, een gezellig en goedkoop restaurant. We eten heel erg lekker voor weinig geld en vragen of ze morgen ook open zijn. Van 6 tot 8 zijn ze echter helemaal volgeboekt. Daarvoor en daarna zouden we wel kunnen komen. We besluiten morgen gewoon af te wachten wat we verder tegen komen. We lopen tegen de wind bergafwaards naar ons hotel terug. Tommie krijgt te eten en Rex laat hem nog even uit. Daarna kijken we rustig tv en lezen wat op onze kamer.

31 dec.:
We staan tegen 9 uur op , douchen en gaan beneden ontbijten. Het is niet echt druk en de kokkin maakt voor iedereen die dat wil speciaal spiegelei of roerei Wij nemen roerei, maar kunnen de grote hoeveelheid die we krijgen niet echt op. Een portie was eigenlijk wel genoeg geweest. Daarna lopen we de stad in en gaan winkels kijken. Er zijn een heleboel verschillende winkels hebben we gisteren al gezien, maar er blijkt ook nog een groot overdekt winkelcentrum te zijn. Een heleboel winkels sluiten rond een uur of een en we drinken in een bruin cafe nog een kopje koffie. Tegen 2 uur zijn we weer terug bij het hotel, waar we onRemscheidze inkopen in de auto leggen. In de middag gaan we met Tommie de andere kant op. Daarna lezen we nog wat op de kamer en na half 5 begeven we ons weer naar het Schweintje, waar we voor de grote drukte nog lekker eten. Rond kwart over 6 zijn we weer terug op onze kamer. We gaan genieten van een rustige avond. We kijken een film, want de Duitse televisie geeft niet echt veel bijzonders weg. Voor 12 uur schakelen we weer op een Duitse zender en wachten de jaarwisseling af. Voor 12 uur beginnen ze buiten al vuurwerk af te schieten. We wensen elkaar een gelukkig Nieuwjaar en kijken uit het raam naar het vuurwerk aan de skyline en voor ons hotel. Er gaan mooie pijlen de lucht in en ook dit jaar gaat weer een heleboel geld de lucht in. Wij genieten daarvan en als de rust is weergekeerd gaan wij naar bed.

1 januari 2014:
Nadat we zijn opgestaan, Tommie is uitgelaten gaan we ontbijten. We pakken onze spullen bij elkaar en verlaten tegen 11 uur de kamer. Bij receptie checken we uit en daarna rijden we weer richting Nederland. Voordat we op de snelweg zitten tanken we nog een keer, omdat de benzine in Duitsland toch een stuk goedkoper is dan bij ons in Nederland. Ook vandaag is het weer mooi weer. Helaas zijn alle winkels overal dicht en we rijden daarom in een keer naar huis. Rond kwart over 1 zijn we thuis.