globe
                             Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2011 J.J.V.

Home

Harz

Nederland                                Carnavalsweekend Nederland

Zaterdag 5 maart 2011:
Tegen 10 uur zijn we zover, het water is gevuld, de spullen zijn gepakt en we kunnen vertrekken.  We willen vandaag naar Deventer. Na een poosje zijn we de snelweg zat en verlaten we bij de Wijhese molenHeteren de A50. Van hier nemen we de Drielsedijk naar Arnhem. We genieten van het uitzicht op de Rijn en gaan bij Arnhem weer de snelweg op om aan de overkant te komen. Daar verlaten we de snelweg weer en gaan via Velp, Dieren, Zutphen in Deventer. In Deventer kunnen we de camperplaats echter niet vinden. Deze zou aan optocht in WijheRembrandkade moeten zijn, maar misschien zijn we nog te vroeg in het seizoen en is het allemaal nog gesloten. We eten een broodje op een parkeerplaats en besluiten door te rijden naar Wijhe. Onderweg zien we nog 2 ooievaars in de wei lopen. In Wijhe staan we nog helemaal alleen op de camperplaats aan de IJssel. We lopen het dorp in, waar net de carnavalsoptocht langs komt. Het is nog best een aardige optocht. Daarna lopen we verder het dorp in. Door de optocht is het er behoorlijk druk. In de supermarkt doen we wat boodschappen. Als we weer bij de camperplaats komen schijnt de zon. Het is nu rustig op de IJssel, waar we mooi uitzicht over hebben. Af en toe komt er een schip voorbij. Om kwart over 5 komt er een Mercedesbus naast ons staan. Na het eten lezen en puzzelen we wat en spelen een spelletje. Er komt later ook nog een Hymer bij en zo overnachten we hier met zijn drieën.

Zondag 6 maart: grachten Zwolle
Als we wakker worden schijnt het zonnetje al vrolijk. Het lijkt een mooie dag te worden. Een aantal vissers hebben hun bootjes al te water gelaten en ook langs het water zitten al mensen te vissen. Na het ontbijt lopen we nog een rondje naar de pont langs de IJssel. Daarna gaan we verder naar Zwolle. Er staan veel molens in dit stuk Nederland. Langs de IJssel rijden we naar Zwolle, waar we de camperplaats snel hebben gevonden. Lekker middenin het centrum aan decarnaval vierende mensen in Zwolle Turfmarkt naast de watertoren genieten we van het zonnetje. Er liggen in de grachten een aantal woonboten in het water. 's Middags lopen we de stad in. Het is koopzondag en er zijn toren: "de peperbus"volop verklede mensen, die carnaval vieren. Zwolle is van oudsher een Katholieke stad, en met carnaval wordt het omgedoopt tot Sassendonk. De Zwollenaren staan ook bekend als uitbundig verklede carnavalsvierders, iets wat ons zeker opvalt als we de verklede mensen bekijken. Er staan een paar tenten, waar de carnavals muziek luid klinkt. Ook de cafe's zijn vol met carnaval vierende mensen. Er is nog steeds opruiming en we vinden nog een paar leuke koopjes. Zwolle is een Hanzestad en de hoofdstad van Overijssel. Het heeft een oude stadskern binnen de grachten. Het oudste plein is de grote markt, waar nu veel carnavalsvierders aanwezig zijn. Verder is Zwolle bekend om de toren de peperbus, die hoort bij de Onze Lieve Vrouwe Ten Hemelopneming Basiliek. De toren dankt zijn bijnaam aan zijn vorm, die lijkt op een peperbus. Na 5 uur komen wij weer terug bij de camper, waar Tommie, de hond, weer blij is om ons te zien. Na het eten zitten we gezellig bij elkaar. Rex bedenkt wat hij nog allemaal aan de camper wil veranderen en vind het jammer dat hij geen gereedschap bij zich heeft. Door de week heeft hij geen tijd en dan moet alles in het weekend. En tot nu toe was het elke keer nog veel te koud buiten. We hebben geluk dat het nu zulk lekker weer is, al is het wel frisjes.

Maandag 7 maart:
Vandaag gaan wCellebroeders poort in Kampene naar Kampen. Het is wel komisch te vermelden dat er een behoorlijke rivaliteit tussen Zwolle en Kampen bestond in de Middeleeuwen. De Kampenaren hadden de bijnaam blauwvingers voor de Zwollenaren en omgekeerd noemden de Zwollenaren de Kampenaren weer Kampersteuren. De Zwollenaren werden bestolen en de Kampenaren werden in de nacht van hun vee beroofd. De Zwollenaren hebben ooit tijdens een wapenstilstand een klokkenspel uit een verbrande toren te koop aangeboden hebben aan de Kampenaren, die daar een wagen vol met munten voor hebben betaald. De Zwollenaren kregen blauwe vingers van het tellen en hebben daar hun bijnaam aan te danken. Nu trekken wij van Zwolle naar Kampen. Ook hier is een camperplaats en er moet ook een loosplaats aanwezig zijn. Aangezien onze wc nodig geleegd moet worden brengen wij Kampen dus een bezoek. We parkoude raadhuis Kampeneren eerst aan de Buitenhaven, lopen over de markt die op maandag plaats vindt en doen de nodige boodschappen. Daarna vragen we bij de haven of we onze wc kunnen legen. Hier is echter het water afgesloten vanwege de vorst en we worden verwezen naar de camperplaats bij het stadhuis. Deze blijkt aan het Burgemeester Berghuisplein te zijn. Bij de receptie krijgen we een code en hiermee kunnen we in de afgesloten ruimte, waar we ons toilet kunnen legen. We drinken koffie en eten onze laatste appelflappen op en lopen van her de stad in. Vanaf de camperplaats kunnen we al een stadpoort zien liggen en het is maar 5 minuutjes lopen en dan zijn we al in het centrum. Kampen is een van de 7 Hanzesteden aan de IJssel. De andere 6 zijn: Zwolle,gestutte huizen in Kampen Deventer, Hattem, Zutphen, Hasselt en Doesburg. In de Middeleeuwen hadden al deze steden een Hanzeverbond en daarmee een handelsovereenkomst die de steden welvarend hebben gemaakt. Ook nu is dit in elk van deze plaatsen nog te zien. Kampen is vooral door zijn ligging een welvarende stad geworden. Begin 19e eeuw heeft vooral de tabaksindustrie zich hier gevestigd en ook een pannenfabriek leverde het nodige werk op aan de bevolking. Momenteel zijn er nog 3 van de vele poorten over, die Kampen rijk was. Een poort, de Koornmarktspoort, bevind zich aan de IJsselkant en kun je van de overkant van de IJssel bewonderen in de skyline van Kampen. De boten, die aan de kade liggen, maken het aangezicht compleet. De andere twee poorten bevinden zich aan de andere kant van Kampen. Vanaf de camperplaats zie je de Cellebroederspoort en een eindje verderop door het park kom je bij de Broederpoort. Wij lopen door de Cellenbroederspoort de stad in en komen op de Oudkade in Kampenestraat, waar de meeste winkels zich bevinden. Hier bevindt zich ook het oude stadhuis. We lopen naar de IJssel en bekijken de stadsbrug, een mooie hefbrug uit 2001. In het oude centrum bevinden zich veel gebouwen, die behoorlijk scheef gezakt zijn. Enkele worden met stutbalken naar de andere kant van de weg worden ondersteund. Er zijn zeker 7 kerken, waar vroeger broeders en nonnen woonden. Ook Kampen is net als Zwolle van oudsher grotendeels Katholiek. Via de Broederpoort komen we in het park en vandaar lopen we terug naar de camperplaats. In de camper eten we een boterham, vullen ons water even bij bij de serviceplaats en we vertrekken weer. Via de N50 en de A28 rijden we richting Harderberg, waar we de afslag Ermelo nemen. Ten zuiden van Ermelo ligt Putten, waar we op de camperplaats achter het gemeentehuis gaan staan. De zon schijnt nog steeds lekker en na een glaasje fris bekijken we Putten. Na de Reformatie van 1608 werd het Katholieke Putten Protestant. In de Tweede Wereldoorlog pleegde de Puttense verzetsbeweging in de nacht van 30 september een aanslag op een auto van de Duitse Wehrmacht. Dit kerk Puttenhad desastreuze gevolgen. Op 1 oktober 1944 werd door de Wehrmacht en de SS als wraakactie een razzia tijdens de kerkdienst gehouden, waarbij alle mannen uit Putten werden afgevoerd naar concentratiekampen en ruim honderd woningen werden in brand gestoken. Van de 661 mannen zijn er 552 omgekomen. Op de kerk kun je dit nog steeds zien aan de gedenksteen waarop te lezen staat: "Van hier werden zij weggevoerd". Nu zien we gelukkig dat Putten een leuke plaats is met ontzettend veel winkels. Er zijn onder andere 6 supermarkten, een aantal kledingwinkels, de Action en de HEMA. Het gemeentehuis ligt lekker centraal en daarmee de camperplaats ook. Voor het gemeentehuis ligt de kerk met het kerkplein. Nadat we uitgewinkeld zijn keren we terug naar de camper, waar we zorgen dat de een hapje te eten krijgen. Daarna spelen we een spelletje backgammon, kijken een filmen gaan niet al te laat naar bed.

Dinsdag 8 maart:
We staan op en ontbijten. De zon schijnt weer en als de gasfles is verwisseld, omdat hij leeg was, is het ook weer warm in de camper. Vandaag gaan we zoetjes aan naar huis. Via Amersfoort, Utrecht en Den Bosch rijden we terug naar Oss. Rex wil graag met dit mooie weer nog het een en ander doen aan de camper. Vroeg in de middag zijn we weer thuis.