globe
                             Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2011 J.J.V.

Home

Harz

Duitsland                    Herfstvakantie aan de Moezel

Zondag 23 oktober 2011:
We vertrekken rond 11 uur van huis. Het zonnetje schijnt weer eensMonschau lekker, maar het wordt maar een graad of 14 maximaal vandaag. De voorspellingen zijn best wel goed, alleen voor dinsdag en woensdag geven ze af en toe een buitje op. We rijden over de snelweg heel Limburg door tot we vlakbij Aken de Duitse grens over gaan. We komen hier de Eifel binnen en verlaten de snelweg als we ongeveer 25 km voor Monschau zijn wat onze bestemming is voor vandaag. Rond kwart voor 3 zijn we op onze bestemming. Op de parkeerplaats aan dMonschaue Biesweg, waar ook de camperplaats is, is het reuze druk. We gaan even tijdelijk voor een andere camper staan en hopen dat er snel plaats is. Er staan ook al een aantal campers en er mogen maar 4 campers overnachten. Na ongeveer een drie kwartier vertrekt een Engelsman met een Hymer. Wij nemen die plaats in en lopen vervolgens Monschau in. Monschau is een erg gezellig en karakteristiek plaatsje. Alle winkeltjes zijn open en er zijn mega veel mensen op de been. De Rur loopt middendoor Monschau en er staan oude vakwerkhuizen. Wij gaan meerdere winkeltjes in, maar vinden niet wat we zoeken. Tegen half 5 zijn we weer bij de camper en eten nog een stuk taart op, dat overgebleven is van Mark zijn verjaardag Daarna vallen we beide in slaap. We zijn erg moe van de afgelopen drukke weken. Tegen 6 uur eten we en daarna kijken we nog een filmpje. We gaan niet al te laat naar bed.Blankenheim

Maandag 24 oktober:
Als we opstaan en naar buiten kijken zien we dat het vriest. Het gras is wit en onze camper dampt, door de zon die erop schijnt. Onze buren vertrekken en wij vragen ons af of we eigenlijk winterbanden hadden moeten hebben. In Duitsland is het verplicht om winterbanden te hebben als het kouder is dan 7 graden en dat is het nu duidelijk. Wij eten een boterhammetje en vertrekken nadat we gevuld en geloosd hebben bij de servicepaal. We rijden door de mooie Eifel verder naar Schleiden, waar we evePrumn gaan winkelen. Dan gaan we door naar Blankenheim. Hier parkeren we op de camperplaats, eten daar een broodje en lopen langs de vijver naar het centrum. Helaas blijkt dat echt tegen te vallen. Er is een oude poort, een kerk en een burcht boven op de berg. Verder zijn er bijna helemaal geen winkeltjes en zijn we dus ook binnen de kortste tijd weer bij de camper terug. Daarna rijden we verder naar Prϋm, waar we snel de camperplaats vinden. Vandaar uit lopen we naar het centrum waar behoorlijk wat winkels zijn. Ook is er een grote kathedraal, die deel uit maakt van de ………route. Verderop zijn de supermarkten en nadat we boodschappen hebben gedaan keren we terug bij de camper. We eten warm en overnachten hier.

Dinsdag 25 oktober:
Vandaag gaan we verder naar Trier waar ook Els en Loek vandaag komen. Om 8 uur staan we op. We willen nog wat boodschappen doen voor we vertrekken, maar na het ontbijt hebbeTriern we een sms’je van Els en Loek dat ze rond 12 uur in Trier aankomen. Wij hebben dan nog geen 2 uur meer en we moeten ook nog ongeveer 60 km rijden. We gaan daarom versneld onze belangrijkste boodschappen doen en rijden in de richting van Trier. Na een klein stukje gewone weg komen we op een stuk snelweg, die we bij Bidburg weer willen verlaten. Net voor we bij die afslag zijn ziet Rex ene grijze Hymer in de spiegel. HijTrier: Porta Nigra zegt: “Dat kunnen Els en Loek toch nog niet zijn?” Als ik omkijk zie ik inderdaad ene grijze Hymer met airco erop. En als ze direct achter ons rijden zien we inderdaad dat ze het zijn en terug zwaaien. Net voor de afslag passeert Loek ons en gaat voorop, omdat hij precies de weg weet. Na een stuk B-weg komen we in Trier en Loek rijdt feilloos naar de camperplaats naast de Mc Donald bij de Messehalle. Nadat we een broodje hebben gegeten gaan we lopend naar het centrum. Het is best een eindje lopen. In het centrum bekijken we de mooie gebouwen, zoals de kerken op het marktplein en er direct naast. Verder natuurlijk de Porta Nigra uit de Romeinse tijd. Verder winkelen we natuurlijk van harte lust. WE drinken koffie bij het Kaufhaus en gaan aan het eind van de middag voldaan met de bus terug naar de camperplaats. We koken en eten gezamenlijk de heerlijke roerbakschotel bij Els en Loek in de camper. Na de afwas zitten we nog gezellig bij elkaar.

Woensdag 26 oktober:Bernkastel Kues
Tegen 9 uur staan we op. We rijden na het ontbijt langs de Moezel richting Koblenz. We komen eerst langs allerlei kleine plaatsjes, waar niks te doen en te zien is. De hellingen zijn kleurrijk van de bomen in herfstkleur en Tommie aan de kettingde wijnvelden. We drinken onderweg koffie en in Bernkastel-Kues parkeren we de campers en lopen we met de honden vervolgens door het gezellige oude centrum. Het is hier behoorlijk druk met mensen en we lopen door de smalle straatjes. Als we weer over de brug teruglopen schijnt de zon nog steeds en bij de campers gekomen is het daarbinnen 25 graden geworden. De honden blijven nog buiten terwijl wij nogmaals van Loek zijn koffie genieten. Mijn breiwerk haal ik voor de zoveelste keer bijna helemaal uit. Aan de randen zit elke keer een verkeerde steek en ik wil het echt helemaal goed hebben. Het kost me wel bloed zweet en tranen dit keer. We rijden verder, komen door Traben-Trarbach, wat ook een heel mooi plaatsje is, maar helaas vinden we daar geen camperplaats om te overnachten. We rijden vervolgens door naar Enkirch waar we de grote camperplaats aan de Moezel nemen. Na het eten wassen we samen af en daarna drinken we weer koffie en kijken nog wat tv. Het breiwerk gaat uiteraard weer mee. zwaan op de Moezel

Donderdag 27 oktober:
We zijn inmiddels alweer over de helft van de week. De bakker komt op de camperplaats met verse broodjes. De zon breekt door en na het ontbijt rijden we naar Zell, waar we rondwandelen. Hier is het nog steeds erg mistig en fris. We lopen langs de gezellige winkeltjes en keren daarna terug bij dZell aan de Moezele campers. Daarna rijden we door naar Cochem, waar we aan het eind van de straat parkeerplaatsen voor campers vinden. Het is inmiddels 12 uur geweest en ook hier komt het zonnetje erdoor. Mijn bol wol voor mijn sjaal is inmiddels op en ik kan dus niet meer verder breien. Nadat we brood hebben gegeten lopen we naar het centrum en door de smalle straatjes. Het is best druk en ook nu is het alweer warm. Als je echter in de schaduw loopt en de wind erbij komt is het direct frisser. In een winkel vinden we nieuwe wol, zodat zowel Els als ik weer aan de slag kunnen. BiCochemj de campers terug drinken we koffie en zetten we gelijk onze eerste steken op. Daarna rijden we verder op zoek naar een supermarkt en een camperplaats. De supermarkt is niet zo direct te vinden en we besluiten dan maar vanaf de camperplaats uit eten te gaan. Als we afslaan naar Kobern-Gondorf zien we vanaf de weg ook een supermarkt. We doen onze boodschappen en gaan ook uit eten. Morgen koken we wel weer zelf. We eten in het weinhaus direct aan het begin van het dorp en constateren dat dat een hele goede keus was. Het eten is echt erg smakelijk en we gaan daarna dan ook voldaan terug naar de camperplaats. We zitten nog even bij elkaar en gaan niet al te laat naar bed.

Vrijdag 28 oktober:
We zijn inmiddels nog maar een kilometer of 18 van Koblenz af verwijderd. Als we hebben ontbeten rijden we daar heen. Tot het echter zover is is de ochtend al bijna om. Op de een of andere manier duurt alles erg lang, de broodjes halen, eten, koffie drinken, afwassen, water vullen, wc lozen, en uiteindelijk vertrekken we dan. Het is al 12 uur voordat we in Koblenz bij de Lidl beginnen met boodschappen doen. Daarna is het een parkeerplaats zoeken, wat ook niet lukt. Voor het parkeerdek ziKoblenzjn we te zwaar (boven de 2 ton), De parkeerplaatsen vooraan bij de kruising van de Rijn en de Moezel zijn verboden voor campers en zo wil het dus niet lukken. Uiteindelijk staan we bij de Kurt Schumacherbrϋcke, waar we om kwart voor 3 op de bus staan te wachten. We zien dat een groepskaart voor een dag het goedkoopste is en nemen die. In Koblenz zelf is het zonnig en druk. De winkelstraten zijn vol met winkeltjes en toch mist het de sfeer van Trier. De Altstad komen we op de een of andere manier weer niet aan toe en we nemen net voor half 6 de bus terug naar de campers. We moeten nu nog naar een andere plaats omdat Koblenz geen camperplaats heeft. We gaan naar Andernach, wat ongeveer 20 km verderop de aan de Rijn ligt. Als we daar aankomen vinden we een gigantische hoeveelheid campers, die de camperplaats, waar ook een stuk of 50 kunnen staan dik met een keer zoveel overschrijden. Gelukkig maakt de man, die later het geld komt innen er geen probleem van dat we op de gewone parkeerplaats staan en niet op de aangewezen plekken. De voorste campers staan mooi aan de Rijn. Wij staan een rij verderop. Als we gegeten hebben aanschouwen we de andere campers door een rondje over de parkeerplaats te lopen. Verderop zijn een aantal grote winkels, die we morgen willen aandoen en de plaats heeft een ommuurd gedeelte zien we op een kaart. We gaan tegen 10 uur naar bed, want ondanks of juist dankzij alles zijn we best moe.

AndernachZaterdag 29 oktober:
Nadat Rex en Loek broodjes hebben gehaald en we hebben ontbeten, verkennen we de stad. Het is een hele gezellige binnenstad met veel winkels. Dit hadden we echt niet verwacht. Ook is er een stadsmuur en een paar poorten. Als we weer bij de campers zijn rijden we naar de Lidl en de naastliggende winkels. De parkeerplaatsen zijn daar echter klein en druk. Met veel pijn en moeite veroveren we 2 plaatsjes. Daarna eten we en rijden vervolgens naar Mönchengladbach. Onderweg raken we even de weg kwijt, maar daarna gaan we weer goed verder. Zonder problemen vinden we de camperplaats bij het slot. De hele dag is het weer zonnig en warm. Morgen hebben we nog 136 km voor de boeg. Dat is een mooie afstand. We lopen de stad in en eten bij het enige restaurant dat we kunnen vinden. Gelukkig is het eten prima. Daarna kijken we nog een filmpje in onze camper.

Zondag 30 oktober:
Onze laatste dag alweer. We hebben vannacht een uurtje langer gehad, omdat het weer wintertijd is geworden. We eten de broodjes uit de oven van Els en Loek en zien een busje en een auto komen met volgens ons Poolse mensen, een vrouw en twee mannen. Ze rommelen wat met kentekenplaten, wat wij een beetje vreemd vinden. De auto laten ze staan en ze gaan met het busje met Nederlands kenteken weg. Ik ga even bij Els en Loek vertellen wat wij gezien hebben en ook zij vinden het verdacht. Als er een Duitser op de fiets langs komt spreek ik hem aan en hij belt de politie. Deze zegt dat het waarschijnlijk om Polen gaat die een auto hebben gekocht en daarom een tijdelijke nummerplaat op hebben geschroefd om deze door Duitsland te kunnen rijden. Wij vinden dat we onze plicht hebben gedaan en drinken samen koffie. Het is vandaag alweer mooi stralend zonnig weer. Na de koffie rijden we naar de andere camperplaats om te kijken of we daar kunnen lozen. Deze blijkt bij een camperbedrijf te zitten en de loos plaats is afgesloten. We nemen afscheid van Els en Loek en rijden elk naar huis. Wij zijn rond half 2 thuis.