globe                   
                            
Globetrotters

Copyright ©  and Webdesign 2010 J.J.V.

Home

Camperplaatsen

Tips

Reisverslagen

Campers

Rariteiten

Links

Ervaringen anderen

Disclaimer













 

 

                                                         Ervaringen van anderen:

Heeft u bijzondere ervaringen, die u met anderen wilt delen? Heeft u iets bijzonders of iets geks meegemaakt, vertel het ons. Leuke anekdotes verrijken onze pagina en het is voor anderen ook leuk om te lezen.
Mail
het naar ons, dan kunnen wij het op deze pagina toevoegen.

 

¨ Hamburg, meer dan alleen de Reeperbahn. Ingezonden door: Victor Schellekens uit Rotterdam (febr. 2008)

 

Hamburg is een gezellige stad, die mooi rond de Binnenalster ligt, een klein meer, door een brug gescheiden van het grotere Aussenalstermeer, waar volop gerecreëerd wordt.

Hamburg is dé stad van Noord-Duitsland, na Berlijn de grootste van Duitsland en heeft na Rotterdam de grootste haven van Europa. De val van de Muur eind ’89, heeft ervoor gezorgd dat Oost - Europa een belangrijke markt werd.

Sankt Pauli, met de beroemde Reeperbahn, is een typische aan de Elbe, de rivier die door Hamburg stroomt, gelegen havenwijk. En zoals dat gaat in dit soort buurten heerst er een aparte sfeer met inwoners uit alle windstreken, vishandelaren, dubieuze winkels en hoeren. Hier is iedere zondagochtend een Fischmarkt waar van alles te koop is. Deze markt werd vroeger om tien uur beëindigd door de kerk, nu blijven de meeste mensen hangen of gaan terug naar bed.

Youp van ’t Hek zei ooit: “Reeperbahn, kenners zegt dat genoeg.“ Als ik vertel dat ik naar Hamburg ben geweest, blijken er een hoop kenners te zijn.

Een prominente rol in de haven wordt ingenomen door de Speicherstadt, het grootste pakhuizencomplex ter wereld van voornamelijk Oosterse tapijten. Ik hou daarvan, negentiende eeuwse rood bakstenen gebouwen met groen koperen daken; dat zie je hier überhaupt veel. Een paar jaar geleden is Speicherstadt op de monumentenlijst geplaatst.

Helaas is tijdens een brand in 1842 een groot deel van Hamburg verwoest, veel van de stad is van daarna of na de Tweede Wereldoorlog. Wat mij zo aangenaam verrast is dat oude en nieuwe architectuur heel goed samen gaan.

Vergelijkbaar met de wijk IJ-burg in Amsterdam en De kop van Zuid in Rotterdam is het nog in aanbouw zijnde HafenCity. Dit gebied ligt aan de Elbe en heeft, als het klaar is, alle faciliteiten.

Een tocht met een sightseeingbus is wat mij betreft onmisbaar in iedere nieuwe stad, zowel vanwege de herkenningspunten als de verkregen informatie.

Humor, op een gebouw langs een van de Fleeten, zoals de grachten hier heten, staat in grote, gouden letters “Joop van den Ende B.V.”.

De talloze Fleeten zijn alom tegenwoordig, en er mede de reden van dat deze stad de naam Venetië van het Noorden volkomen verdiend. Het schijnt zelfs zo te zijn dat er hier meer bruggen zijn dan in Venetië en Amsterdam samen.

In de vele restaurants en cafés die hier zijn is het goed en gezellig eten en drinken.  

Wat opvalt, is dat de mensen hier zo gastvrij en plezierig zijn, “locker” zouden ze zelf zeggen.

Ook een rondleiding door het uit het eind van de 19 e eeuw daterende Rathaus (stadhuis) is een belevenis. Prachtige zalen, mooie schilderijen en ornamenten, schitterende trappenhuizen en een indrukwekkende geschiedenis..

Shopaholics kunnen hier ook hun hart ophalen, met veel mooie en dure winkels, alle grote merken zijn ruimschoots vertegenwoordigd .

Doordat Hamburg veel collonaden heeft, waar heerlijk geflaneerd kan worden, geeft dit het gevoel van een romantische en mediterrane stad.   

Hamburg is een bezoek dubbel en dwars waard!

 

 

¨ Pech onderweg Ger (juli 2007)

 

Middels deze brief wil ik graag mijn ongenoegen uitspreken over de gang van zaken bij de ANWB, waar ik inmiddels 12 jaar lid van ben.

Vrijdag 13-07-07.

Onze lang verwachte vakantie liep stuk op problemen met de auto.

Geleider dynamo was overgebroken + V-snaar eraf gelopen en elektrische draden beetje ontmanteld, van mijn renault senic. Dikke pech maar kan gebeuren.

Alarm centrale ANWB gebeld, binnen 1 uur keurig weg gesleept naar een renault garage buiten Lyon.

Prima dacht ik, maar toen begon de ellende.

Toen we bij de garage waren, werden we door de ANWB gebeld en werd ons verteld dat de auto maandag of hooguit dinsdag morgen klaar zou zijn, omdat zaterdag 14-07-07 een feestdag was.

Was dat onze pech?

Toen mijn vrouw vroeg aan de medewerker van de alarm centrale wat dit ons zou gaan kosten werd er gezegd dat ze de garage houder niet lastig wilden vallen, of dat zo’n probleem was?

We konden gebruik maken van een vervang auto, maar deze moest wel uit Nederland komen en dit kon wel eens 2 dagen gaan duren.

Omdat wij een bagage wagentje mee hadden was het moeilijk vervangend vervoer te regelen binnen Frankrijk, omdat ze daar geen auto’s met trekhaak hebben.

Het leek wel of ik door een paard getrapt werd.

Ik bedoel 80% of 90% van de Nederlanders op door reis in Frankrijk heeft een caravan of vouwwagen, en dan gaan ze me vertellen dat er geen auto met trekhaak is???

Dus konden we beter tot maandag wachten en dan weer de reis voortzetten.

We moesten zelf maar opzoek gaan naar een slaap plaats omdat de ANWB er alleen maar is voor de afhandeling van de auto, , we spreken geen woord Frans sta je dan met je gezin.

Alle hotels in de nabijheid waren volgeboekt, gelukkig toch nog een hotel gevonden nabij het centrum van Lyon.

Weekend overleefd, zouden wel gebeld worden over de kosten en wanneer en hoelaat we de auto konden ophalen.

Maandag 16-07-07

We moesten voor 12 uur s’middags  de hotel kamer uit anders moesten we opnieuw voor een nacht betalen.

In de middag telefoon van de alarm centrale ANWB, of we toestemming gaven om de auto te repareren, kosten  € 850,-.

Goedemorgen dacht ik, dit voor een V-snaar + dynamo + kabels in plaktape draaien.

Maar oké ik stond met mijn rug tegen de muur en moest wel akkoord geven.

We wilden zo snel mogelijk onze reis hervatten.

Toen werd ons verteld dat de ANWB een fout had gemaakt, Ze hadden de garage voor 12 uur s’morgens moeten bellen i.v.m. de onderdelen.

’s Middags kon de garage geen onderdelen meer bestellen, dus werd het sowieso dinsdag middag dat de onderdelen binnen waren.

Ik bedoel ik heb een franse auto een renault, sta in een renault garage in Frankrijk, laat ze daar geen onderdelen dynamo en V-snaar hebben, raar toch?

Ik voelde me toen al behoorlijk in de maling genomen.

Maar de mevrouw van de alarm centrale zei u kunt toch een nachtje in het hotel bij boeken, dit kunt u terug vorderen via de reis verzekering.

Maar ik zat er al van Vrijdag, mijn vakantie budget begon flink te krimpen, mijn vakantie dagen te minderen, en mijn geduld raakte op!

En dan sta je niet op zo een stom antwoord te wachten, dat ze hun uiterste best deden en dat de afsleep kosten van mijn auto door de ANWB betaald werd.

Volgens mij weten de mensen achter de telefoon niet dat dit in het polis pakket zit waar ik al meer dan 12 jaar voor betaal, en ik dacht dat ik goed gedekt op vakantie kon gaan.

Ik heb toen gezegd dat ze er maar druk achter moesten zetten, en dat de auto uiterlijk dinsdag avond klaar moest zijn, en of ze wel de juiste garage hadden uitgezocht die service en  klantgericht waren ingesteld, blijkbaar niet!

Als wij een betere garage wisten, moesten we de ANWB maar inlichten.

Ik kreeg toen weer het verhaal te horen over hoe moeilijk het was om een vervangende auto met trekhaak te regelen, kon maar beter nog een nachtje bij boeken.

Dinsdag 17-07-07

’s Morgens maar weer zelf gebeld met de alarm centrale.

Ze hadden nog geen contact gehad met de garage waarop ik eisten dat dit ala minuut zou moeten gebeuren, bedoel we zaten al van vrijdag in Lyon.

Waarop mij werd verstaan te geven, als ik zo zou blijven spreken ze de hoorn op zou leggen.

Dat heeft ze toen gedaan.

Prima dacht ik, dit is weer eens een goed voorbeeld door te laten zien hoe de ANWB met zijn klanten omgaat.

De mensen op de alarm centrale zitten er wel mede door mijn jaarlijks betaalde premie, heb je ze een keertje nodig word je van het kastje naar de muur gestuurd!

Mijn vrouw heeft terug gebeld, en er werd gezegd dat wij niet zouden meewerken, waarop mijn vrouw kwaad werd en eisten dat uiterlijk woensdag morgen de auto klaar moest zijn.

Ze konden in Frankrijk kijken voor een vervangende auto zonder trekhaak, waar we dan ook nog eens een hoop borg voor moesten betalen en we moesten dan maar wat bagage achterlaten, wat een aanfluiting, staat dit soms in mijn polis?

Woensdag 18-07-07

’s Morgens zelf maar weer gebeld, auto onderdelen waren binnen en ze waren aan de auto aan het sleutelen.

Goedemorgen, hé hé.

’s Middags weer gebeld hoe laat we onze auto konden gaan halen, werd er opeens gezegd onderdelen waren niet geheel kompleet geleverd en of de auto die dag klaar zou zijn konden of durfden ze ons niet meer toe te zeggen, maar ze zouden ons wel bellen in de loop van de verdere middag.

Dit kan toch alleen maar in een rampenfilm voorkomen dacht ik.

Later die middag 17:30 zelf maar weer gebeld, bleek de auto ineens klaar te zijn.

We konden hem ophalen, snel taxi gebeld en hup naar de garage.

We kwamen om 18:30 aan bij de garage en deze sluit om 19:00 uur.

Bedankt nog voor het even terug bellen, Goeie genade!

We zijn wel geteld 6 dagen van onze vakantie kwijt en de ANWB zegt  we doen onze uiterste best nou aan m’n hoela!

Maar zeiden ze ik was niet de enige met pech.

Nee dat geloof ik best, maar zeker wel de enige die bijna een week moest wachten op een dynamo en V-snaar.

 

 

¨ Verhaal van Kees (juni 2007):

Er zijn ook goede verhalen te vertellen over de ANWB. Wij hebben in2002 een koppeling probleem gehad in Milaan. Hier zijn wij goed geholpen en na 1 dag hotel konden we weer door.Vorig jaar in de herfstvakantie hadden we een probleem in Berlijn. De Ducato maakte zo'n herrie dat terugrijden niet meer wenselijk was. De versnellingsbak of het differentieel van de 4x4 ducato gaf problemen. Binnen een paar uur hadden we een huur auto en hadden we in een hotel gekunt voor de rest van de tijd. We wilden in de camper blijven die we op een camperplaats gezet hadden op fiets afstand van de stad. Zo konden we de langere afstanden met de auto doen en het bezichtigen op de fiets. Aangezien we niet zo hard rijden met de camper konden we nu met de auto sneller rijden en dus wat later vertrekken. De Ducato is netjes afgeleverd bij onze garage en daar gerepareerd. We kunnen weer op vakantie. Waarschijnlijk wordt het Ierland. De leenauto had ik omdat ik niet voor vervangend vervoer was verzekerd. Het kwam dan ook goed uit dat we op de plaats van bestemming waren in Berlijn. Voor de volgende vakantie heb ik , voor € 15,00 extra dat toch maar geregeld bij de ANWB. 

¨ Pech onderweg door Kees en Jenny (aug. 2006) 

Donderdag 17 augustus 2006 rond 07.00 uur vertrokken wij vanuit Kroatie naar Nederland. In Slovenie kregen we pech (na een half uur rijden) en belden met de ANWB. Na 2 uur kwam iemand van de Sloveense ANWB, hij had niets bij zich en zo werd de auto met caravan afgesleept naar Italie, want daar was de dichtstbijzijnde Saab garage die ons wel zou helpen. Aangekomen in Italie bleken alle autogarages 1 week dicht te zijn en de maandag daarna gingen ze pas weer open. Zo werden wij achtergelaten bij een garage die was aangesloten bij de ANWB. Wij hebben daar gestaan van 10.00 uur tot 17.00 uur. De hele dag gebeld met de ANWB die steeds terug zouden bellen maar dit dus niet deden. Dus belden wij maar steeds weer. Uiteindelijk bleek om 10.00 uur al dat de auto niet binnen 2 dagen gemaakt kon worden maar laat in de middag kregen wij pas vervangend vervoer.   Na bijna 2 weken werd de auto in Nederland afgeleverd bij een garage ruim na sluitingstijd. De auto werd bij deze garage gemaakt en vandaag konden wij de auto weer ophalen. Eenmaal thuis bleek de bodemplaat van de auto gescheurd te zijn en zitten er een paar flinke krassen aan de achterzijde. Toen de auto werd afgesleept naar Italie moest ik de chauffeur al helpen om de auto zonder schade op de oprijwagen te krijgen. Ik moest de lier bedienen dan kon de chauffeur de voorkant van de auto optillen om aanlopen te voorkomen. Ik denk dat toen de auto in Italie op de oprijwagen werd gezet zij niet gekeken hebben hoe de auto op de oprijwagen werd gezet en dat daardoor de auto op de oprijwagen is vastgelopen en daardoor de bodemplaat is gescheurd. Ik de ANWB gebeld, zij zeiden dat er op het conditieformulier deze schade vermeld had moeten zijn door de chauffeur, is dit niet het geval dan is het na de aflevering gebeurd....... Dus moest ik het maar claimen bij mijn verzekering.   Dus dat gaan we maar doen, heb inmiddels mijn rechtsbijstand ingeschakeld wellicht kunnen zij ons verder helpen in deze strijd.   Ook wij zijn dus zwaar teleurgesteld in de ANWB.  

 

¨ Verhaal Pech onderweg en "hulp" erna van de ANWB door Hans Drenkelford (juli 2006) Ze zijn hun camper 11 dagen kwijt geweest en de communicatie met het steunpunt in Lyon is zeer slecht verlopen. Ze sturen een uitgebreide klachtenbrief naar de ANWB, het verslag staat op site en zij denken erover om hun klacht ook op andere wijze bekend te maken.

· Uit: http://ria-hans.drenk.nl/ 

menu / reisverslagen / zomervak. 2006 vanaf zondag 23 juli

Zondag: Bij het wegrijden gaat de Camper weer vreselijk tekeer en dit keer blijft het aanhouden. We krijgen heel sterk het vermoeden dat het iets met de koppeling is, maar hopen dat het door de warmte komt. Het is geen gehoor en of het niet genoeg is kunnen we in Agde niets vinden om de nacht door te brengen. Eigenlijk moeten we ook naar een garage maar willen eerst de situatie even aankijken. We rijden richting Marseillan en komen in een file terecht. De eerste de beste rotonde nemen we helemaal rond om terug richting Beziers. We herinneren ons Valras Plage de camping L' Occitanie  waar we al eens een tent hebben gehuurd en hopen daar een plekje te vinden. Daar is gelukkig plaats tot in elk geval  woensdag. Rond tienen zijn we weer op de camping. Het is nu 35 graden. Morgen nemen we contact op met het steunpunt van de ANWB in Lyon, want we zijn er wel achter dat we met de camper in de huidige staat geen grote afstanden moeten gaan rijden.HIER ZATEN WE DUS NIET OP TE WACHTEN!

Maandag: Na een heel warme nacht met natte doeken en alle ramen open moet er nu actie worden ondernomen. Ria neemt telefonisch contact op met het ANWB steunpunt in Lyon.Tot onze schrik wordt er verteld dat we via het alarmnummer 17 een "Depanneur" (hulpdienst) moeten laten komen om de camper op te laten halen. Hans vraagt bij de receptie dit voor ons te doen. Helaas blijkt de sleepauto bij aankomst alleen voorbereid te zijn op het wegslepen van een caravan. De goede man wil echter wel even naar de motor luisteren. Als hij het geluid hoort spreekt zijn gezicht boekdelen. "Zeg het maar niet", roepen we in ons gebrekkig Frans, als uitstel van de executie. Hij spreekt geen woord Engels maar met veel gebaren en tekeningentjes in het zand begrijpen we dat het gaat om de "Embrayage" (de koppeling). Hij belt de garage. Vanmiddag komt er een collega met een grotere wagen. Onze droom lijkt even in honderdduizend stukken uit elkaar te klappen, maar we herstellen ons snel. Dit kan maar één betekenen: We zullen op zoek moeten naar een TENT!!!! Ria belt weer met Lyon om alles uit te leggen. Er wordt een dossier aangemaakt en we moeten de naam en adres van de garage waar de camper naar toe gaat doorgeven. Daarna neemt de technische dienst van de ANWB contact met hen op om te kijken wat er moet gebeuren waarna wij weer worden teug gebeld. In elk geval zijn we goed verzekerd en mogen, als we willen een hotel boeken. Als het repareren langer gaat duren dan 48 uur krijgen we de beschikking over een huurauto of vervangende camper. Om 16.00 uur komt er een enorme sleepwagen het terrein oprijden. Het past allemaal net. Ook deze chauffeur bevestigd dat de symptomen wijzen op een kapotte koppelingsplaat. De camper wordt naar garage Soria in Serignan gebracht. De chauffeur heeft geen telefoonnummer van de garage, alleen een naam. Hans vraagt bij de receptie of ze het nummer willen opzoeken en verlengt vanwege de onzekerheid, ons verblijf tot en met zondag. Gelukkig kunnen we op dezelfde plek blijven. Men is erg aardig en bereidwillig. Ria belt ondertussen weer met de ANWB om de gegevens door te geven. Voorlopig moeten we afwachten, zij nemen weer contact met ons op.

Dinsdag: Ria probeert nog de ANWB te pakken te krijgen maar na een half uur in de wachtstand is dat nog niet gelukt. In de loop van de dag nog maar eens proberen. 18.00 uur.Op de terugweg halen we nog een stukje vlees voor op de Skottelbraai en een fles koude ros?. Als we net op de camping terug zijn belt de ANWB. Het even geduurd van het mobiele nummer van Ria klopte niet. In elk geval wordt bevestigd dat de koppelingsplaat vervangen moet worden à raison € 900,00. Of we maar even akkoord willen gaan. Weinig keus dus.  De camper is wel naar een andere garage gebracht waar de ANWB mee samenwerkt. Als we willen kan hij ook eerst worden teruggebracht zodat we er in kunnen slapen, want de koppelingsplaat moet toch worden besteld. Ook hebben we nu recht op hotelkosten en een huurauto die we zelf ergens moeten halen. Dat is niet handig, want alleen Ria rijdt dus we moeten dan met een taxi. Als de camper klaar is moet de huurauto weer terug, dan met een taxi naar de garage. Nee, laat hem maar naar de garage brengen dan halen we hem in één keer met een taxi op als hij klaar is. En de hotelkosten gebruiken we voor de aanschaf van de tent. De taxikosten kunnen we ook declareren. In elk geval stuurt de ANWB nu een fax naar de betreffende garage voor het akkoord van de reparatie. Wij krijgen een belletje als hij klaar is, verwacht wordt dat we nog 2-3 nachten in de tent zullen moeten slapen.

Woensdag: Misschien is het ijdele hoop, maar een telefoontje morgen van de ANWB is toch wel heel erg welkom.

Donderdag: Nog geen contact gehad met de ANWB. Als het goed is krijgen we morgen de camper weer terug.

Vrijdag: Vandaag hopen we dan eindelijk het verlossende telefoontje van de ANWB te krijgen dat de camper klaar is. We besluiten er niet op te wachten. Ria belt de ANWB zelf.Dit keer hoeft ze niet zo heel lang te wachten. We horen dat het erg druk is en we op de lijst staan om vandaag gebeld te worden. Er is nu nog geen nieuws, maar de technische dienst neemt contact op met de garage waar de camper staat en belt ons dan terug. Nog niets wijzer dus.Terug op de camping belt de ANWB met slecht nieuws. De garage heeft het verkeerde onderdeel voor de camper binnen gekregen en kan dus niets doen. We nemen het de ANWB niet kwalijk maar balen wel enorm want nu duurt het in elk geval tot maandag eer het juiste ding binnen is en men met de reparatie kan beginnen. We worden maandag weer gebeld!

Maandag: Als het goed krijgen we vandaag in elk geval en telefoontje van de ANWB, maar of dat betekent dat de camper klaar is, is nog onzeker. Het wordt wel tijd want we zitten nu een week zonder. De ANWB belt met de mededeling dat het goede onderdeel nu binnen is en dat we er rekening mee moeten houden dat de camper uiterlijk woensdagochtend gerepareerd is. Niet leuk om te horen, maar iets is beter dan niets. De ANWB heeft de wagen wel kunnen starten.

Dinsdag: We gaan er nu vanuit dat we de ANWB mogen geloven. Morgen wordt een zenuwslopend afwachten op het verlossende telefoontje.

Woensdag: We zijn best een beetje gespannen of de camper vandaag klaar zal zijn. In afwachting van het telefoontje blijven we op de camping. Om 12.00 uur nog niets gehoord, we maken een wandelingetje over de camping. Om 13.00 uur hebben we genoeg van het wachten en nemen zelf het initiatief. Hans krijgt van de ANWB te horen dat de technische dienst om 11.55 uur contact heeft gehad met de garage. Ze hebben alleen nog geen tijd gehad om ons te bellen. Alweer slecht bericht: de camper is, in tegenstelling tot wat is beloofd, dus nog niet klaar!Om 18.00 uur zal er weer contact tussen beide partijen zijn. Hans neemt hiermee geen genoegen en wil weten waar we aan toe zijn, juist ook omdat we deze plek/ camping uiterlijk morgen om 12.00 uur moeten verlaten. Hij vraagt om spoedcontact tussen de technische dienst en de garage. Het duurt nu al 10 dagen. We willen in de middag al teruggebeld worden, want misschien moeten we dus weer een ander plan maken. Er wordt overlegd aan de andere kant van de lijn en men beloofd rond 14.00 uur weer te bellen.

We krijgen als advies mee om toch maar na te denken over een huurauto en/of hotel. Een vervangende camper is niet beschikbaar op korte termijn. Deze moet uit Nederland gehaald worden. Er wordt op tijd teruggebeld. Er wordt verteld dat de garage heeft toegezegd dat de camper serieus morgenochtend klaar is. Hoe laat is lastig te zeggen, maar we krijgen een berichtje van de ANWB en/of garage.

Donderdag: het telefoontje van de ANWB blijft ook nog eens uit.

Vrijdag: Om 12.00 uur nog geen ANWB dus maar weer zelf bellen. Er staat niets nieuws in ons dossier. Hans legt nog maar eens uit dat dit nu onacceptabel begint te worden. De toezegging van gisteren is waar niet waargemaakt. We eisen om binnen 2 uur teruggebeld te worden om duidelijkheid te krijgen. Dat wordt beloofd, maar we houden de tijd kritisch in de gaten. Om 14.30 uur bellen we zelf voor de zoveelste keer. Nu blijkt dat even na 12.00 uur de technische dienst contact heeft gehad met de garage en heeft begrepen dat de camper morgenochtend, vrijdag,klaar zal zijn. Dit bericht schiet in het verkeerde keelgat en Hans haalt flink uit naar de ANWB. Toegezegd is dat de camper woensdag klaar zou zijn, toen donderdag en nu zou het dan morgen zijn??? De mevrouw aan de andere kant heeft toch wel begrip en vraagt het hoofd van de technische dienst persoonlijk naar de garage te laten bellen. We horen meer in de loop van de middag.

16.30 uur: Nog niets gehoord, Hans pakt de mobiele telefoon weer. In elk geval heeft het hoofd TD de garage gesproken en men doet de uiterste best de camper vanavond toch af te hebben. Hoe laat kan niet gezegd worden (men men gaat er vanuit?) dat we hem dan nog wel; kunnen ophalen. We zijn laaiend en verbijsterd. Gedurende een kwartier legt Hans al onze klachten neer en eist dat deze worden opgenomen in ons dossier. De officiële klacht volgt nog.Wat als de camper niet klaar is? "Toezeggingen of oplossingen kan ik u op dit moment niet geven. We zijn nu erg voorzichtig in uw richting gezien de afgelopen dagen. Een huurauto is in elk geval niet beschikbaar."Er kan alleen worden beloofd dat aan het eind van de middag weer naar de garage gebeld wordt of de camper daadwerkelijk klaar is. Wij worden daarover dan wel gebeld. "Op slecht nieuws vooruit lopen heeft nu geen zin, wij gaan uit van hetgeen de garage ons nu heeft verteld." Ja, dat is het hem nu juist. Die kennen we we nu wel!We voelen ons erg in de steek gelaten door de ANWB. Een verkeerd onderdeel bestellen is nog tot daaraan toe, maar dan zou je eens temeer verwachten dat er daarna wat meer pressie op de zaak komt in de richting van wat de ANWB zo mooi hun 'dochterorganisaties' noemt. Het hele gedoe duurt nu al 11 dagen en Hans legt uit dat hij onze situatie nu onderhand wel durft te betitelen als noodgeval.Net als we om 18.45 uur weer willen gaan bellen belt de ANWB met de vraag of we de camper al hebben opgehaald, want hij is klaar!Nee, want wij wij zaten hierop te wachten. Gelukkig blijft de garage open en laten we bij de receptie een taxi bellen. Dezelfde chauffeur als de vorige rijdt ons naar Magalas 'Garage Vert'. De rit duurt ons eigenlijk te lang en gaat door kleine dorpjes. Het is verder weg dan verwacht. Aangekomen schrikken we enorm als we de camper nog op de brug zien staan. Ria vraagt de taxichauffeur nog maar even te wachten terwijl Hans naar binnen rent en bijna schreeuwt: "Cést ne pas prêt?" (Is hij nog niet klaar?) "Nog 10 minuten geduld", wordt er geantwoord. Achter de kleine garage, met maar één brug', staan veel auto's met een Nederlands kenteken. "Wat doen jullie Nederlanders toch met die auto's?" vraagt de eigenaar. We lachen maar een beetje. Aan onze camper wordt door 4 man tegelijk gesleuteld, één achter het stuur op de brug, de tweede eronder, een ander is bezig de wielen weer vast te zetten en een vierde hangt in de motor en vult allerlei vloeistoffen bij. Ria durft bijna niet meer te kijken en gaat maar even buiten staan. Anderen kletsen wat met Hans en stellen hem gerust dat het allemaal wel goed komt.Over de ANWB zijn we erg ontevreden, maar het is duidelijk dat hier hard wordt gewerkt. We krijgen sterk de indruk dat dit 'knooppunt/ dochterorganisatie''  waarmee wordt samengewerkt behoorlijk te klein is. Met een dergelijke capaciteit, en maar één brug' is het geen wonder dat er flinke wachttijden ontstaan.Eindelijk geeft de garagehouder het groene licht om de brug te laten zakken en de camper naar buiten te rijden. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De ruimte in de garage is veel te klein om goed te kunnen manoeuvreren met de camper. Er wordt van alles geprobeerd. Iemand stelt lachend voor er maar een stuk vanaf te zagen. Van achter het stuur worden we door een  medewerker steeds gerustgesteld met gebaren dat hij wel voorzichtig zal zijn en we ons niet ongerust moeten maken. We gaan er maar vanuit dat dit het typische "Doucemant" is.

Uiteindelijk gaan veel spullen aan de kant en met flink wat gedraai lukt het uiteindelijk toch. Er klinkt applaus en wij doen van harte mee. Tijd voor een proefrit en wij rekenen af. Eindelijk hebben we ons huis op wielen weer terug. Het lijkt wel alsof we er weer voor de eerste keer in rijden. Het voelt heerlijk.

 

 

¨ Verhaal over schade tijdens een overtocht door Elles Janbroers (Augustus 2004):

 

Op de ferry van Dragsvik naar Vangnes werden wij heel dicht tegen de zijwand van de boot aangezet. Toen wij de ferry wilde verlaten (op aanwijzingen van personeel) kregen wij een zakkend autodek op de alkoof. Het resultaat is dat de camper behoorlijk beschadigd is. Wij werden door het personeel op werkelijk een asociale manier behandeld. Een bewijs van schuld werd gewoon geweigerd. Gelukkig hebben wij getuige verklaringen maar of de maatschappij de schade zal uitbetalen blijft nog maar de vraag. Volgens het personeel was er genoeg ruimte. Zij hebben ons onder het autodek gezet en hebben niet goed gecommuniceerd maar maak dat maar duidelijk.

Wie o wie heeft  zoiets meegemaakt.


De camper is inmiddels totalloss verklaard.

 

¨ Verhaal over inbraak door Peter van de Velde uit Zwalm in België. (2002)

 

Net terug van een (letterlijk kale) reis met onze mobilhome naar Spanje. Ondanks de goede beveiligingen (Heko security locks en Sopo slaapgasalarm) zijn wij het slachtoffer geworden van een nachtelijk bezoek.

Wij waanden ons veilig met de geïnstalleerde veiligheidssystemen. Niets is nu minder waar.

Om een lang verhaal kort te maken/

Na een dag rijden komen wij vermoeid aan op een parking in het Zuid Franse Bezier. De parking is heel goed verlicht en er staan nog 3 andere mobilhomes netjes naast ons. Op diezelfde parking liggen nog een tiental mensen te slapen in hun wagen. De bar is 24 uur open en het is daar heel druk (ook om 23.30 uur)

Wij sluiten de wagen volledig af zoals het hoort. Sloten allemaal dicht, Heko sloten dicht en slaapgasalarm aan op de hoogste gevoeligheid (reputatie Zuid Frankrijk in gedachten)

's Morgens werd ik wakker als met een kater alhoewel ik niks gedronken had. Goed en wel ontwaakt zag ik de ravage in de mobilhome. Alles, maar dan ook alles( zelfs kasten, frigo,zakken van kledij, enz...) was doorzocht en alles wat maar iets van waarde had was weg.

De manier was duidelijk: toch slaapgas ingespoten en het gas had ons eerder bereikt dan het alarm. Het is zeker afgegaan (en daarna door de dief uitgeschakeld) want de buren uit de andere mobilhome hadden de luide BEEP gehoord maar niet kunnen thuisbrengen en dus niet op gereageerd.

De dief of dieven hebben gewoon de ruit (driehoekige ruit in de voordeur) uitgesneden en zo de deur kunnen openen ook het moeilijke te openen HEKO slot. Om u een idee te geven; de Franse Rijkswacht heeft, en dit na meerdere minuten proberen met geopende deur doch met de HEKO gesloten, het moeten opgeven het HEKO slot open te krijgen. Dat betekent dat de dieven het systeem goed kenden.

De dieven hebben al onze portefeuilles leeggehaald. Al de creditkaarten (ook de twee bankcontactkaarten) van mijn vriendin zijn gestolen en dus ook onmiddellijk geblokkeerd. De mijne zijn verwonderlijk wel uit mijn portefeuille gehaald doch lagen gewoon op tafel. De reden werd ons later duidelijk. Hetzelfde met de GSM toestellen; die van mijn vriendin weg de mijne open en bloot op de tafel. Toen wij vroegen aan de rijkswacht waarom dit gedaan werd was het antwoord "Ze doen dit omdat je je reis gewoon zou kunnen voortzetten en daardoor geen tijd wil verspelen bij de rijkswacht" (Het koste ons bijna een gehele dag). Verder zei die rijkswachter " Als alles gestolen is moet je wel naar de rijkswacht want je hebt zelf geen mogelijkheid meer terug te keren"

NIETS IS MINDER WAAR!!!!!! TOEN WIJ NA VEERTIEN DAGEN THUISKWAMEN WAS OOK NOG EENS ONZE GEHELE HUIS LEEGGEHAALD!!

Tips:

ls je de Heko sloten (bij mijn weten voorlopig alleen voor FIAT) koopt, koop dan de versie met sleutel (kost maar € 25 meer). Wij waren niet op de hoogte van het bestaan van die versie met sleutel daarom hebben wij de andere versie gekocht.

Sluit bij de plaatsing van een SOPO slaapgasalarm een goede onbereikbare buitensirene aan. Wij wisten ook niet dat dit mogelijk was. Het signaal van de SOPO (anders een prachtig alarm) is slecht 85 DB, iets wat te weinig is om buiten te horen.

Het systeem van de autogordel is volgens mij nutteloos en geeft zelf een vals gevoel van veiligheid. Bijkomend is dat je nog eens meer kosten hebt van € 130 voor een nieuwe gordel, want ze snijden die gewoon door. Beter is (en dat heb ik ondertussen ook) een ketting van 4 meter die je , op de zelfde manier als de gordels, door de handvaten en zelfs door je stuur steekt. Het is iets meer werk om het aan te brengen, maar bijna niet door te snijden.

Als je ooit beroofd bent, neem dan de nodige maatregelen om je huis beter in de gaten te laten houden of keer terug. Je kan ook de federale politie van je woonplaats verwittigen en vragen dat ze je huis meer in de gaten houden. Verwittig ook buren, vrienden en familie.

Nog iets nuttig (vooral als dit in het weekend gebeurd, zoals bij ons) Maak een lijst met alle telefoonnummers en rekeningnummers EN STEEK DIE NIET IN JE PORTEFEUILLE!!!! (Kleef die bvb in één van je kasten) Voor bvb CARD Stop heb je je rekeningnummers nodig. Niet erg praktisch als die alleen op je kaarten staan. Wij hadden gelukkig zo een lijstje.

Een vraag aan iedereen:

Ik zou graag zoveel mogelijk verhalen van inbraken willen kennen. Volgens mij is geen enkele alarm eigenlijk volledig geschikt om een mobilhome (op een goedkope) manier te beveiligen. Nu heb ik het idee opgevat te kijken of het niet mogelijk is een betaalbaar alarm te maken die alle zwakke punten van een mobilhome beveiligd. Dit kan alleen maar als ik zoveel mogelijk gedetailleerde verhalen en eventueel foto's krijg van slachtoffers. Ik ga ondertussen ook een vragenlijst opstellen om zoveel mogelijke data te verzamelen.

Reacties zijn meer dan welkom op onderstaand e-mail adres

Vriendelijke groeten en alvast bedankt

Peter Van de Velde

 

Verhaal van Kees en Edith van Wijk:

Heb uw/jullie relaas met betrekking tot de hulp van de ANWB op jullie website gelezen, waar ik toevalliger wijs op verzeild raakte.

In de loop der jaren is er echt niet veel veranderd aangezien wij vorig jaar (2011) ook een ervaring rijker zijn geworden. 

In onderstaand - wat een schrijven is/was naar de ANWB toe - kunt u lezen wat ons is overkomen.

Ten tijde van het het afbreken van de inlaatklep welke het stilvallen  ( en inelkaar lopen ) van de motor veroorzaakt heeft was onze camper pas anderhalf jaar oud en had 15.000 km gereden. Van de garage in Dinant hebben we ook nog een nota geregen van ongeveer euro 150 om dat onze camper daar zo'n tijd "gestald"was, maar dit is door de ANWB vergoed. Overigens hebben we er nooit meer wat van gehoord.

 

Mijne heren,

Hierbij wil ik toch wel mijn ongenoegen uiten over de zogenaamde “goede” service “van de ANWB en wel in het bijzonder van de repatriëring.

Op 2 e pinksterdag 13 juni rond het middag uur stil gevallen – omgeving Dinant België met mijn CAMPER FIAT DUCATO opbouw SWIFT ( dit in HOOFDLETTERS, want hiermede begint de spraakverwarring en ellende) met een ratelend geluid, wat naar later bleek een geblokkeerde motor. Hierna de ANWB gebeld welke ervoor gezorgd heeft dat er een Belgische collega ( Touring) kwam. Deze was enigszins verbaasd   een camper aan te treffen,. Deze kwam tot de conclusie dat het caminionnekke afgesleept diende te worden. Na twee uur de nodige telefoontjes ( in het Frans) verscheen dan de depanage ten tonele. Vraag was wie sleept nu wie weg, aangezien deze gemaakt was om een Suzuki Swift af te slepen. Ook was het bijna niet mogelijk om mee te rijden. Mijn echtgenote, ondergetekende en onze hond met de benen in de nek op naar een FIAT garage ( Lampecco te Dinant) na eindeloos soebatten, aangezien de heren ons naar een depot wilden brengen. Duidelijk gemaakt dat we gewoon in de camper konden overnachten. Had de man   kennelijk nog nooit van gehoord. Hebben overigens van de gastvrijheid gebruik mogen maken bij bovengenoemde garage.

Volgende morgen om 8.00 uur heeft personeel van de garage gekeken en kwamen tot de conclusie dat het nogal ernstig was 8.30 uur overleg geweest met ANWB welke de garage terug gebeld hebben en beiden tot de conclusie kwamen dat de CAMPER naar Nederland gerepatrieerd diende te worden. Werd hierover om 10.00 uur ingelicht door de ANWB en werd mij toegezegd dat ze (ANWB) een huur auto zouden organiseren, zodat wij terug konden naar Nederland.

Op dat moment was het al niet duidelijk dat het om een camper ging, want ik kreeg de vragen mbt de huurauto– moet er een trekhaak aan zitten – moet er een dakkoffer op –veel bagage ruimte, dingen die helemaal niet relevant zijn.

We vonden het allemaal nogal lang duren – maar dat vindt iedereen die zit te wachten, dus om 13.00 uur maar eens gevraagd of ze ons vergeten waren. Bleek niet zo te zijn, maar ze zochten een auto met een grote laadruimte ?! “Eindelijk” om 13.20 uur SMS ontvangen waar we een huur auto konden ophalen.

Keurige auto van Europcar meegekregen welke de volgende ochtend in Rotterdam is ingeleverd.

Nu komt het:

Donderdag 16-06 Alarmcentrale gebeld of men wist wanneer m’n CAMPER ongeveer naar Nederland gebracht zou worden. Kreeg eigenlijk een verbaasde medewerker, want voor hem was het logisch dat dit meer als een week zou duren. Is dit u niet gezegd? Dit bleek dus van niet, anders zouden we de CAMPER wel anders geparkeerd hebben. De repatriëring was al geregeld, want maandag 20-06 was het transport ingepland en ook de mededeling dat ik woensdag 22-06 maar voor de laatste stand van zaken moest bellen om te informeren omtrent de stand van zaken.

Op 22-06 om 9.30 uur gebeld, en kreeg Mevr Leenheer aan de telefoon. Dossier nummer genoemd en er werd me verzocht een ogenblik te wachten – heeft 10 minuten geduurd – kreeg daarna de mededeling dat het systeem er uitlag ( hoe origineel!) en dat ik s’middags maar terug moest bellen.

Om 15.20 uur terug gebeld en kreeg dhr Braan. Deze wist me te vertellen dat het om een grote aanhanger, cq caravan ging een zgn. Swift Chalenger. Ook dat hij pas maandag jl. ( 20-06) de opdracht gekregen had. Hoe kan dat nu als iemand vorige week al toezegging gedaan heeft. Vond hij ook vreemd. Heb de indruk dat er maandag iemand gestaan heeft om een Swift op te halen, maar toen hij/zij de FIAT DUCATO zag onverricht ter zake is omgedraaid. Hr. Braan mocht hierover geen uitspraken doen.

Heb tijdens de telefoon gesprekken met de afdeling logistiek iedere keer genoemd dat het om een FIAT DUCATO CAMPER ging! Blijkt NIEMAND naar te luisteren!

Dhr Braan heeft met toen beloofd dat de CAMPER maandag 27 juni afgeleverd zou gaan worden.

En ja hoor op maandag 27 juni om 14.27:19 SMS bericht dat mijn voertuig is aangekomen in het distributie centrum in Nederland, binnen enkele dagen zullen wij leveren op eindbestemming. Daarna /of gelijk om 14.27:25 (juist zes seconden na het eerste bericht) SMS uw voertuig is geladen en onderweg naar de eindbestemming. Wij informeren u.

28-06 gebeld Mevr Asten?Aster deze begon ook weer over aanhanger/caravan, maar er was nog niets bekend   - zal wel morgen worden.

29-06 0m ongeveer 13.30 gebeld en kreeg de opmerking dat het voertuig om 14.40 uur afgeleverd zou worden bij de eindbestemming. Iets later dan gepland is dat ook gebeurd.

Ben gelijk er naar toe gegaan om te controleren of er nog schade was ontstaan. Wonder boven wonder was er niets beschadigd( Dit is wel goed gegaan, waarvoor dank)

Maar wie schets nu mijn verbazing als een medewerker van de garage (eindbestemming) waar nu de CAMPER staat mij een enveloppe overhandigd met daarin de sleutels en kentekenbewijs en wat staat daarop? Juist ja Suzuki Swift.

Om een lang verhaal kort te maken: Men kijkt alleen maar naar het kenteken bewijs waar op staat personen auto Swift. Omdat je wel in kunt schatten dat dit verwarring gaat geven probeer je dit toe te lichten en duidelijk te maken dat het om een CAMPER gaat van 3500 kg. Maar waarom luistert er niemand? Waarom kan dit halverwege het traject niet aangepast worden? Krijg je natuurlijk de kreet: zit in het systeem. Hoe klantvriendelijk komt dit over. Heb overigens ook de indruk dat men niet echt is “ingesteld”op het repatriëren van campers.

Misschien als men geluisterd zou hebben , had dit veel ergernis van beide kanten kunnen voorkomen.

 

Ook U kunt uw verhalen uiteraard ook bij ons kwijt. Wij plaatsen ze dan op deze site.